به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی بعد از نماز عشاء طی سخنانی در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم این ایام موضوع نشاط و شادابی انسان در جامعه است که هم در روایات به آن پرداخته‌شده و هم در کلام بزرگان به آن اشاره‌شده و هم در قرآن نیز با واژه‌های خاصی در این خصوص سخن به میان آمده است.

وی افزود: طبق فرموده حضرت علی علیه‌السلام یکی از صفات مؤمنین این است که صبحگاه با شادابی از خواب برمی‌خیزد و مرگ برای انسان‌های شاداب آسان‌تر است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از ادعیه اهل‌بیت(ع) درخواست نشاط و سرور از خداوند بوده است و شادابی غیر از بیهودگی و تمسخر است و نشاط حقیقی همان شادابی معنوی است.

رفیعی تأکید کرد: نشاط حقیقی ارزش روحی محسوب می‌شود و قرآن کریم یکی از صفات اولیاء الهی را عدم حزن و اندوه می‌داند درحالی‌که انسان‌های خائن همواره در ترس و نگرانی هستند.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: در واقعه عاشورا امام حسین علیه‌السلام هرچقدر به زمان شهادت نزدیک‌تر می‌شدند نشاط معنوی بیشتری را داشتند و نقطه مقابل نشاط معنوی کسالت، بی‌قراری و ملالت است.

وی اظهار کرد: دودسته عوامل برای نشاط معنوی وجود دارد که به عوامل ظاهری و باطنی تقسیم می‌شود که عوامل شکلی و ظاهری و همچنین عوامل باطنی در روایات بیان‌شده است.

رفیعی در ادامه گفت: طبق روایت وارده از لسان اهل‌بیت(ع) پیاده‌روی، اسب‌سواری، شنا، نگاه به اشجار و باغچه‌های سبزرنگ، نوشیدن آب گوارا ،  زدن مسواک، نگاه به همسر و گفتگو و دورهمی با دوستان از عوامل ظاهری نشاط است.  

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های علمی و خانوادگی در فضای مجازی و گفتگوهای دوستانه در خصوص مباحث مختلف می‌تواند نشاط ایجاد کند درحالی‌که متأسفانه فضای مجازی رهاشده و استفاده درستی از آن نمی‌شود.

وی تأکید کرد: یکی از عوامل مهم باطنی نشاط، یاد خداوند است و طبق آیات قرآن کریم یاد خدا باعث آرامش دل می‌شود و لرزشی در دل ایجاد می‌کند که می‌تواند مقدمه حرکت انسان شود و هیچ‌چیزی در زندگی نمی‌تواند به‌اندازه یاد خدا آرامش ایجاد کند.

رفیعی افزود: یکی از دلایل مهم کسالت ، کم‌صبری ، تنگی معیشت و غفلت از یاد خداست به همین خاطر یاد خداوند در سختی‌ها بسیار مهم است.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: یکی از دلایلی که می‌تواند انسان در مقابل بیماری کم بیاورد ترس است و همین بیماری کرونا بسیاری از افراد را از بین برد چون نتوانستند در مقابل این بیماری مقاومت نشان بدهند.