به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در سیزدهیمن روز از ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی منعکس شد، با اشاره به آیه پنج سوره مبارک ابراهیم(ع)، اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید موسی را به همراه نشانه‌های آشکاری به سوی قومش فرستادیم و از او خواستیم این قوم را از سیاهی‌ها و تاریکی‌ها به سمت نور آزادی سوق دهد و در این مسیر یادآوری ایام الله را توشه مسیر ساختیم.

وی با بیان اینکه آنهایی که وابسته به دنیا هستند فقط نقاط ضعف را می‌بینند، عنوان کرد: برای افرادی که اهل صبر و ایستادگی، شاکر و قدردان هستند و احساس مسئولیت نسبت به نعمت‌ها دارند، ایام الله نشانه‌های بزرگی با خود به همراه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند در آیه ۶ سوره ابراهیم(ع) نیز می‌فرماید که حضرت موسی(ع) دستور خداوند را اجرا کرد و به قوم خود گفت به یاد بیاورید زمانی‌که خداوند شما را از فرعون نجات داد، یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های ایام الله همان زمانی است که خداوند مستضعفین را در برابر مستکبرین به پیروزی می‌رساند و شری را از مردم کم می‌کند.

وی افزود: نکته کلیدی این آیه این است که اگر قدر ایام الله را دانستید و شاکر بودید خداوند دست رحمت خود را بیش از پیش روی سر شما نگه خواهد داشت اما اگر شاکر نباشید اوضاع وخیم خواهد شد.

حاج ابوالقاسم دولابی با اشاره به آیه هفت سوره ابراهیم(ع)، مطرح کرد: پروردگار شما با صراحت اعلام کرده است اگر شاکر نعمت‌ها باشید نعمت شما افزایش پیدا خواهد کرد؛ از این آیات چند نکته بدست می‌آوریم، نکته نخست اینکه ایام الله فقط برای گذشته نیست و می‌توان برای امیدواری به ایام الله آینده باشد.

وی با بیان اینکه امت اسلامی برای موفقیت باید امیدواری داشته باشد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین روز ایام الله در آینده ظهور حضرت حجت(عج) است که در این روز جبهه مقاومت برابر مستکبرین به پیروزی خواهد رسید.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به اینکه امت اسلام ایام الله بسیاری از جمله هجرت پیامبر(ص) و فتح مکه را به چشم خود دیده است، تصریح کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی نیز ایام الله‌های بسیاری داشتیم، امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه قم فرمودند پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ از ایام الله بود، روزی که مردم به صحنه آمدند و رژیم طاغوت را به عقب بردند، ۲۲ بهمن ۵۷ نیز از ایام الله بود در این روز رژیم با حکومت نظامی می‌خواست از انقلاب جلوگیری کند اما سرانجام شکست خورد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز روز تشییع پیکر سردار سلیمانی را از ایام الله دانستند، یادآور شد: همچنین حمله سپاهیان به پایگاه هوایی عین الاسد از ایام الله بود که در این حمله نه فقط ضربه نظامی بلکه ضربه حیثیتی به آمریکا وارد شد و ابرقدرت پوشالی در دنیا رسوا شد.

حاج ابوالقاسم دولابی بیان کرد: پیامبر(ص) نیز در خصوص ایام الله فرمودند، ایام الله دو دسته است ایامی که خداوند نعمت خود را نشان می‌دهد و ایامی که خداوند بلای آشکاری را می‌فرستد، بر اساس این حدیث ایام کرونا نیز ایام الله است چراکه ضعف بشر را به رخ کشید و کشورهایی که ادعای تمدن داشتند را در مقابل تمدن اسلامی رسوا کرد.