به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی منعکس شد، با اشاره به اینکه جزء چهاردهم قرآن کریم شامل دو سوره مبارک حجر و نحل است، اظهار کرد: سوره نحل سوره نعمت‌ها نام دارد چراکه حدود ۵۰ نعمت خداوند در این سوره بازگو شده است.
وی با بیان اینکه در برخی از آیات سوره نحل خداوند فرموده است نعمت الهی را می‌شناسند اما در عین حال این نعمت را مورد انکار قرار می‌دهند، عنوان کرد: پیام محوری تمام انبیای الهی در آیات این سوره بیان شده و آن مقاومت است چراکه تمام تعالیم حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) عبادت پروردگار و مقاومت در برابر طاغوت‌ها بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی از مشرکان بهانه‌های مختلفی را برای نپرستیدن خداوند می‌آورند، مطرح کرد: خداوند در آیه ۳۵ سوره نحل می‌فرماید این بهانه‌ها، بهانه گذشتگان است دیگران هم همین بهانه‌ها را آوردند اما تمام پیامبران الهی رسالتشان ابلاغ و اتمام حجت است.
وی افزود: خداوند در آیه ۳۶ این سوره می‌فرماید که تمام پیامبران الهی بر این دو مطلب اشاره کرده‌اند و آن دو مطلب شامل عبودیت پروردگار یعنی توحید و ایستادگی در برابر طاغوت یعنی طاغوت‌ستیزی است.
حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه اساس و پایه تمامی تعالیم انبیا این دو جمله است، خاطرنشان کرد: کلمه توحید و همان عبارت شریف لا اله الا الله دو بخش صلبی و ایجابی دارد در بخش صلبی وجود هر خدایی غیر از الله را رد می‌کنیم و در بخش ایجابی اقرار می‌کنیم که بنده الله هستیم.
وی با اشاره به اینکه طاغوت هر طغیان‌گر و متجاوزی است که از حدود خود تجاوز کند و این تجاوز را استمرار بخشد است، تصریح کرد: کفار امام خودشان را طاغوت قرار داده‌اند و در آیت الکرسی به این موضوع اشاره شده است همانند افرادی که برابر جبهه حق و پیامبران صف‌آرایی کرده و به مبارزه جنگ و خون‌ریزی روی می‌آورند؛ افرادی که در عرصه‌های مختلف بشر نسخه‌هایی ناقض نسخه‌های الهی تعریف می‌کنند و مردم را به سمت دستورالعمل‌های مخالف خداوند سوق می‌دهند.
رئیس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه عده‌ای هستند که گمان می‌کنند ایمان دارند و تصور می‌کنند مومن هستند ولی در مناقشات تن به داوری طاغوت می‌دهند و به حکم خدا و رسول تن نمی‌دهند، یادآور شد: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید هر حاکمی که حکمی مخالف با سخنان ما اهل‌بیت(ع) داشته باشد طاغوت است؛ کتاب‌های آسمانی و احادیث اهل‌بیت(ع) سرشار از دستور العمل‌ها است و هر نسخه‌ای که مخالف این دستورالعمل‌ها باشد طاغوت نام دارد.
وی اضافه کرد: امروز آمریکا که هم در جبهه جنگ حضور دارد و هم نسخه‌های مخالف ارائه می‌دهد که مصداق بارز طاغوت است؛ از این آیات در می‌یابیم که مقاومت برابر طاغوت پس از عبودیت از اهمیت بسیاری برخوردار است و یکی از اصلی ترین پایه‌های دین مقاومت در برابر طاغوت است.
حاج ابوالقاسم دولابی با اشاره به اینکه افرادی که به مقاومت برابر استکبار جهانی انتقاد می‌کنند باید این آیات را به یاد بیاورند، تاکید کرد: باید بدانیم تا زمانی که طاغوت ما را به طور تمام عیار عبد و بنده خود نکند دست از شیطنت بر نمی‌دارد.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند شما ملت عزیز با قدرت و ایمان خودتان و با تحولی که در خود داشتید دست غارت‌گران خارجی و منافقین داخلی را قطع کردید شما حکومت طاغوتی را برکنار کردید، شما که دست به این کار بزرگ زدید باید این کار را استمرار ببخشید.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز در سخنانی فرمودند هر فردی که حوزه معرفتی و عملی اسلام را از محیط اجتماعی و سیاسی مردم دور کند اسلام را نشناخته است قرآن به ما می‌فرماید عبودیت یعنی تسلیم در برابر خدا بودن و اجتناب از طاغوت، اینکه ما مردم و مسئولین را به این امر می‌خوانیم یک توصیه سیاسی نیست بلکه یک امر قرآنی است و رعایت آن تقوای قرآنی است.