به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که از شبکه ملی منعکس شد، طی سخنانی اظهار کرد: آیات ۸۹ و ۹۰ مربوط به حضرت زکریا(ع) است که این پیامبر مردم را به آیین حضرت موسی(ع) دعوت می‌کرد و هفت مرتبه نامش درقرآن ذکر شده و حضرت زکریا و حضرت عمران هر دو از شخصیت‌های بنی اسرائیل هستند و با یکدیگر باجناق بودند که خداوند به عمران حضرت مریم را عطا نمود اما حضرت زکریا تا کهنسالی اولادی نداشت و همسرش عقیم بود.

وی افزود: حضرت زکریا به پیری رسیده بود و همسرش نیز عقیم بود و حضرت از خداوند درخواست اولاد پاک و صالح نمود که وارث خودش باشد به همین خاطر زمانی که حضرت مشغول عبادت بود پیک وحی نازل شد و بشارت تولد نوزاد پسر با نام یحیی(ع) را ابلاغ کرد و در همین سوره انبیاء چهار ویژگی و در سوره مریم هشت ویژگی برای حضرت یحیی ذکر شده است.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: چهار ویژگی حضرت یحیی در سوره انبیاء عبارتند از اینکه تصدیق می‌کند کلمه الهی را، این حضرت آقا و سرور است و هوی و هوس را در کنترل خود داشته و هم پیامبر و هم از صالحین است.

رفیعی یادآور شد: حضرت زکریا(ع) اطمینان قلبی از بشارت تولد فرزند خواست که خداوند در این خصوص نشانه‌ای مبنی بر از دست دادن قدرت تکلم حضرت زکریا(ع) هنگام تکلم با مردم را نمایان نمود و حضرت سه روز به هنگام صحبت با مردم قدرت تکلم خود را از دست می‌داد و فقط زمان عبادت و ذکر الهی توان تکلم داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: حضرت یحیی(ع) یک پیامبر ویژه است به شیوه‌ای که در سوره مریم هشت ویژگی برای حضرت ذکر شده که عبارتند از اینکه در کودکی به حضرت نبوت عطا شده، این فرزند مشمول رحمت و عنایت خاص الهی است، پاکی روح دارد، متدین و پرهیزگار است و نسبت به والدین نیکی و احسان می‌کند، وی پیامبری عادل بوده و معصیت و خطا نداشته و دارای عصمت است و سلامت تولد، سلامت مرگ و سلامت روز محشر را خواهد داشت.

رفیعی گفت: نیکی به والدین در اینجا در ردیف نبوت ذکرشده و در جای دیگری در ردیف توحید آمده است به همین خاطر احسان به والدین از اهمیت ویژه و مورد تاکید خداوند است.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی تاکید کرد: هم حضرت زکریا(ع) و هم حضرت یحیی(ع) شهید شدند و بین حضرت یحیی(ع) و امام حسین علیه السلام ۱۰ شباهت وجود دارد.

وی افزود: اکتفا نمودن والدین به فرزندان کم اصلا درست نیست چرا که پیری جمعیت ایران را تهدید می‌کند و اگر تعداد اولاد کم باشد فرزندان تنها خواهند شد و دچار مشکلات روحی می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نباید والدین از اوضاع اقتصادی هراس داشته باشند چراکه خداوند روزی فرزند را خواهد داد و یکی از عوامل قدرت هر کشوری جمعیت آن بوده و وجود فرزندان هیچگاه مانع تفریح و زندگی والدین نیست بلکه مایه نشاط بیشتر خواهد بود.

رفیعی در ادامه گفت: خداوند سه ویژگی برای خانواده حضرت زکریا(ع) ذکر می‌کند و می‌فرماید این خانواده به دنبال کار خیر بودند و در کار خیر سرعت و شتاب داشتند و تسبیح خدا را با ترس و امید می گفتند و نزد خداوند خاشع و متواضع بودند.