به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم احیای شب قدر نوزدهم ماه مبارک رمضان که با پخش زنده از شبکه دو و شبکه قم در آستان کریمه اهل بیت(س) برگزار شد، شب قدر را شب آغاز سال عبادی عنوان کرد که سرنوشت یک سال انسان در آن رقم می خورد.

وی با اشاره به عبارتی از فراز ۹۹ دعای جوشن کبیر علم خدا را عامل بازدارنده از گناه دانست و خاطرنشان کرد: در این فراز آمده است که «ای خدایی که هیچ چیز در این عالم از علم تو مخفی نیست» و اگر ما اعتقادمان به علم خدا قوی شود یک گناه هم نخواهیم کرد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان این که بعد از توحید، اعلم بودن از صفات ذاتی خداوند است، گفت: نزدیک به صد آیه در قرآن کریم وجود دارد که به علم خداوند اشاره دارد که در یکی از این آیات که در سوره یونس است خداوند می‌فرماید حتی به اندازه یک ذره در زمین و آسمان از دایره علم خدا خارج نیست.

وی اظهار کرد: خداوند در پایان سوره لقمان به ۵ مورد از علم خود اشاره می کند که عبارت‌اند از زمان قیامت، زمان و مکان نزول باران، عاقبت، سعادت و شقاوت طفل در رحم مادر، این که فردا چه اتفاقی می‌افتد و این که هر کسی چه زمانی و در کدام زمین می‌میرد.

رفیعی با بیان این که اگر ما بعد از توحید باور به علم خدا داشته باشیم ۶ اثر را در زندگی خود مشاهده خواهیم کرد، افزود: اولین اثر توجه به علم خداوند بر تمام امور انسان این است که انسان در هیچ کاری کم نمی‌گذارد و کارها و عباداتش را درست انجام می‌دهد زیرا خدا را ناظر بر اعمال خود می بیند.

وی افزود: اثر دوم توجه به علم خدا آرامش انسان است حتی در مصیبت‎ها و سختی‌ها زیرا می‌داند که خداوند او را می‎بیند و خیر او در این مصیبت است؛ نمونه بارز این آرامش صبر حضرت ایوب در هفت سال مصیبتی است که بر ایشان عارض شد و حتی یک بار هم شکایت نکرد.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه اثر سوم توجه به علم خدا را ایجاد حیاء در انسان دانست و بیان کرد: اگر انسان بداند که کسی همیشه انسان را نگاه می‌کند و بر احوال او عالم است خود را در محضر او احساس می کند و گناه نمی‌کند.

وی چهارمین اثر توجه به علم خدا را اخلاص در عبادات عنوان کرد و گفت: فردی که باور به علم خدا داشته باشد تمام کارهای خود را با رضای او انجام می دهد نه برای رضای فرد دیگر.

رفیعی افزود: پنجمین اثر توجه به علم خداوند نشاط در زندگی است زیرا همانطور که یک ورزشکار مقابل تماشاگران و افراد و شخصیت‌های بزرگ عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و نشاط بیشتری دارد اگر انسان بداند که خداوند عالم به احوال او است زندگی اش نشاط پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: اثر ششم توجه به علم خداوند ایجاد حس تعاون در انسان است که خدایی که همه چیز از آن او است و قدرت بی نهایت دارد یار و یاور انسان در مشکلات و سختی‌ها است.