پایگاه خبری حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها_ حسین حسنی: در روزهایی که بسیاری از مردم با وجه جدیدی از سختی‌های اجتماعی و اقتصادی روبرو هستند و جامعه نخبگانی بشری مستأصل‌تر از همیشه به دنبال راه برون رفت از این سختی‌ها است تا بتواند امید را به جامعه تزریق و مانع فروپاشی و از هم گسیختگی اجتماعی شود و شاهد سقوط تمدنی خود نباشند جامعه اسلامی وجه تازه‌ای از اداره اجتماع را به رخ می‌کشد و نظر جهانیان را به خود مجذوب کرده است.

عیار یک ایدئولوژی در شرایط سخت است که خود را نشان می‌دهد و امروز می‌بینیم که اسلام به عنوان یک ایدئولوژی الهی برای اداره جامعه چه مزیت‌هایی نسبت به سایر اندیشه‌های زمینی و فرازمینی در شرق و غرب عالم دارد. امروز و در شرایط بحرانی برگ برنده اسلام در برابر حریفانِ وحشت زده خود، مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه است. کلماتی که ریشه در عمق تاریخ اسلام، زیارات، ادعیه، آیات و روایات اسلامی دارد و در سخنان تلوزیونی رهبر معظم انقلاب به مناسبت نیمه شعبان که برگرفته از صلوات شعبانیه بود مطرح شد و توجه بسیاری از مؤمنان و فعالان اجتماعی را به خود جلب کرد.

مواسات به معنی شريك و سهيم بودن در زندگى همدیگر، یک اصل کلی و ثابت در اسلام است که بنابر این اصل باید اغنیا به فکر فقرا باشند و در سبک زندگی، خوراک، پوشاک و سایر مظاهر زندگی فاصله خود را با فقرا کم کنند و جامعه‌ای مورد نظر را برای تمام افراد جامعه فراهم کنند که می‌توان نام آن را سبک زندگی مسؤولانه اغنیا نامید.

در ششمین صلوات از صلوات شعبانیه می‌خوانیم «وَارْزُقْنِى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ؛ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ ، وَأَحْيَيْتَنِى تَحْتَ ظِلِّكَ؛ خدایا مواسات و همدلی با کسی ‌که رزقت را بر او تنگ گرفتی؛ به مدد آنچه از فضلت بر من وسعت دادی و از عدلت بر من گستردی و مرا در سایه رحمتت زنده داشتی روزی من فرما» و همچنین در روایات زیادی تأکید بر این امر شده و امام صادق علیه‌السلام فرمودند یکی از سخت‌ترين واجبات خدا بر خلق خود مواسات كردن با برادر دينى در مال خود است. (ميانجى، على احمدى،۱۴۲۴ ه‌ق، ۱۴۱)

برای مثال در زمان پیامبر(ص) وضع زندگی مردم بسیار بد بود و به گونه‌ای بود که اهل صفّه به قدرى فقير بودند كه ساترى براى نماز خواندن نداشتند مگر يك لباس، و با همان يك لباس به ترتيب نمازشان را مى‌خواندند. در چنین شرایطی وقتى حضرت رسول(ص) به خانۀ فاطمه سلام الله علیها مى‌آيد و مى‌بيند پرده‌اى به خانه خود آويخته است، سریع برمى‌گردد. حضرت زهرا سلام‌الله علیها که ناراحتی پدر را احساس كرد پرده را مى‌كَند و دستبند نقره‌ای را كه در دست داشت از دست بیرون مى‌آورد و خدمت حضرت مى‌برد كه آن را به فقرا انفاق كند. اين، اصل مواسات است و در آن زمان مواسات ايجاب مى‌كرده كه حتى يك پرده هم در خانۀ شخص پيدا نشود.

و یا در روایتی دیگر آمده است که مردى است به نام مُعَتّب كه در خانۀ حضرت صادق عليه‌السلام سمت خوانسالارى داشته است مى‌گويد شبى در دل شب ديدم شخصى از خانه خارج شد؛ خوب دقت كردم ديدم خود حضرت است و چون اجازه نداشتم، خودم را معرفى نكردم اما در عين حال گفتم امام را تعقيب كنم، نكند دشمن به ايشان صدمه بزند.

همين‌طور تعقيب مى‌كردم يك وقت ديدم بارى كه به پشت داشت، از شانۀ ايشان بر زمین افتاد؛ حضرت در اين حال ذكرى گفت من جلو رفتم و سلام كردم فرمود اينجا چه مى‌كنى؟ گفتم چون ديدم از خانه خارج شديد، نخواستم شما را تنها بگذارم بعد آن آذوقه را جمع كردم و در ميان انبان گذاشتم و گفتم آقا بگذاريد من به دوش بگيرم.

حضرت فرمود آيا در قيامت تو مى‌توانى بار مرا به دوش بكشى؟ حركت كرديم تا رسيديم به ظلّ بنى ساعده كه معلوم بود مسكن فقراست. ديدم حضرت آن نان‌ها را مخفيانه ميان آنان تقسيم كرد. من عرض كردم آيا اين‌ها شيعه هستند؟ فرمود نه؛ گفتم با وجود اينكه شيعه نيستند شما به اين‌ها رسيدگى مى‌كنيد؟ فرمود اگر شيعه مى‌بودند نمك هم برايشان مى‌آوردم. اين نوع از مواسات و کمک به دیگران ديگر زمان امام صادق(ع) و زمان حضرت امير(ع) ندارد؛ اين، مواسات است و در همۀ زمان‌ها يك جور است.( مطهری، فقه و حقوق (مجموعه آثار)؛ ج‌۲۱، ص ۱۵۳)

امروز هم جامعه ما نیاز شدید به احیای اصول اصیل اسلامی مانند مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه دارد و در این شرایط سخت اقتصادی و شرایطی که بسیاری از مردم به خاطر حفظ جان خود از بیماری قادر به فعالیت اقتصادی و امرار معاش خود نیستند و با مشکلاتی مواجه هستند احیای اصل مواسات بیشتر ضروری به نظر می‌رسد.

در چنین شرایطی به دنبال پیام مقام معظم رهبری و شور و هیجانی که در میان مردم، خیّران و نهادهای انقلابی برای برپایی رزمایش بزرگ کمک مؤمنانه آغاز شد تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان قم با صدور پیامی ضمن لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب با موضوع اجرای یک رزمایش گسترده برای کمک به نیازمندان، از مردم به ویژه خیرین، مسئولان، نهادها و مؤسسه‌ها برای ارائه حداکثری کمک‌های مؤمنانه و گره‌گشایی از کار گرفتاران دعوت کرد.

در این راستا با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) که هر ساله میزبان خیل زائران روزه‌دار بر سفره افطاری حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بوده است با توجه به شیوع بیماری کرونا و در راستای کمک مؤمنانه اقدام به طبخ و توزیع روزانه بیش از ۳۳ هزار غذای گرم و سرد و توزیع آن در میان مردم مناطق محروم شهر قم نموده است تا با توجه به شرایطی که در کشور و شهر مقدس قم وجود دارد و برپایی سفره اطعام در حرم‌های مطهر امکان‌پذیر نیست این سفره را در منازل آسیب‌دیدگان و مردم داشته باشد که از مصادیق بارز مواسات و همان کمک مؤمنانه و ادامه روش اهل‌بیت(ع) در روابط اجتماعی است.

از دیگر اقداماتی که حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها در راستای طرح کمک مؤمنانه داشته است توزیع هزار و ۲۰۰ بسته معیشتی در میان نیازمندان است تا این آستان نیز سهمی بارز در تحقق رزمایش بزرگ کمک مؤمنانه داشته باشد. این فقط یک بخش کوچک از ظرفیت‌های جامعه‌ای است که سلوک اسلامی دارد و می‌تواند انسان را به اوج کمال و تعالی اجتماعی برساند.

حال که اصل ثابت و مهم اجتماعی مواسات مورد استقبال همه فعالان اجتماعی قرار گرفته شایسته است که با کادرسازی و برنامه‌ریزی مناسب اقداماتی صورت پذیرد که این کمک مؤمنانه به صورت مستمر در تمامی شهرها و روستاهای کشور برقرار شود و شاهد غنای فرهنگی جامعه و صدور این فرهنگ به جوامع دیگر بشری باشیم؛ زیرا همین اصول اخلاقی و اسلامی است که حکومت اسلامی را از سایر روش‌های اداره جهان متمایز می‌کند و به جامعه روح می دمد. روحی که اگر به تمام اجزای جامعه دمیده شود، شور، نشاط و امید را به جامعه تزریق خواهد کرد و شاهد جامعه‌ای متعالی و تراز اسلامی خواهیم بود. همان جامعه ای که از آن به عنوان آرمان جامعه مهدوی یاد می‌کنیم و بی‌صبرانه منتظر ظهور منجی خود و تسریع در وصول به آن هستیم.