به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی بعد از نماز مغرب و عشاء شب گذشته در سخنرانی که در صحن های مختلف حرم بانوی کرامت برای زائرین پخش شد، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام در غزوه خندق همان جنگ احزاب، اصحاب خود را به مشورت طلبید تا مقابل حملات دشمن نقشه‌ای تدارک ببینند که هرکدام پیشنهادی ارائه نمودند و سلمان فارسی نیز پیشنهاد حفر خندق را مطرح کرد که با موافقت رسول خدا همراه شد.

وی افزود: بنا بر گفته کتب تاریخی حفر خندق به عهده مهاجرین و انصار گذاشته شد و سلمان نیز که دارای قدرت و توانایی زیادی بود سهم حفر ۱۰ نفر را بر عهده گرفت که مهاجرین و انصار بر سر سلمان نزاع نموده و هر گروه سلمان را متعلق به خود می‌دانستند اما رسول خدا دست رد بر سینه همگان زد و فرمود سلمان از ما اهل‌بیت(ع) است.

مؤمنی تأکید کرد: در حین حفر خندق حضرت سلمان دچار بدحالی شد و بر زمین افتاد و نتوانست به کار ادامه دهد که رسول خدا فرمودند سلمان توسط یکی از دشمنان دچار چشم‌زخم شده و دستور فرمودند سلمان وضو گیرد و غسل نماید و آب آن را پشت سر خود ریخته تا دفع چشم‌زخم نماید.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: رسول خدا(ص) سپس به لشگریان خود فرمودند هرگاه فردی را موفق و توانمند و قدرتمند دیدید ذکر ماشاالله لاحول ولا قوه الا بالله را بر زبان جاری سازید تا مبادا چشمتان دچار شومی شود و دیگران را دچار مشکلات نمایید.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: سلمان می‌فرماید رسول خدا هفت توصیه فرموده‌اند که بسیار کاربردی است و نباید از آن‌ها غفلت نمود که عبارت‌اند از اینکه در کارها به پایین‌تر از خود نگاه کن، فقیران را دوست بدار، با فقرا انس و الفت داشته باش تا حال آن‌ها را درک کنی، حق را بگو حتی اگر تلخ و به ضررت باشد، با خویشاوندان صله رحم نما حتی اگر آن‌ها قاطع رحم باشند، از مردم چیزی نخواه و فقط دست خود را به‌سوی خداوند دراز نما و برای اینکه از چشم‌زخم در امان بمانی دائماً ذکر لاحول و لا قوه الا بالله را بر زبان جاری ساز.

وی در ادامه افزود: رسول خدا در همین غزوه خندق سه بار از لشگریان خود برای مبارزه با عمر بن عبدود دعوت نمود که کسی جز حضرت علی علیه‌السلام اجابت نکرد و مقابل این پهلوان نامدار قرار نگرفت، حضرت سه پیشنهاد به این پهلوان داد که یا جانت را نجات بده و فرار کن، استغفارکن و ایمان بیاور و به سپاه اسلام ملحق شو و یا از اسب پیاده شو و آماده نبرد باش که عمر بن عبدود با پیشنهاد سوم موافقت کرد و ضربه‌ای به حضرت وارد نمود اما درنهایت به دست حضرت علی علیه‌السلام به درک واصل شد.

مؤمنی یادآور شد: حضرت علی علیه‌السلام زمانی که می‌خواست عمر بن عبدود را به درک واصل کند با بی‌احترامی این شخص مواجه شد به همین خاطر برای اینکه بتواند خالصانه این دشمن را هلاک کند لحظاتی درنگ نمود و سپس وی را به درک واصل کرد.

وی در پایان با اشاره به تجلیل خواهر عمر بن عبدود از حضرت علی علیه‌السلام گفت: حضرت علي علیه‌السلام  او را کشت، اما برخلاف رسم آن روز که زره مقتول در جنگ تن‌به‌تن را درمی‌آوردند و زره و شمشير او را به‌عنوان غنیمت مي‌بردند،‌ اين کار را نکرد به همین خاطر خواهر عمرو ابن عبدود، وقتي ديد اميرالمؤمنين چنين جوانمردی به خرج داده است از حضرت تجليل نمود.