به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته بعد از نماز عشاء طی سخنانی در تفسیر سوره بقره،  که از صحن‌های حرم بانوی کرامت برای زائرین پخش شد، اظهار کرد: آیه ۱۷۷ سوره بقره یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین آیات قرآن کریم است و می‌توان گفت این آیه شریفه خلاصه دین اسلام است.

وی افزود: این آیه داستانی دارد مبنی بر اینکه در آغاز ورود دین اسلام به مکه، قبله مسلمانان به سمت بیت‌المقدس بود و به طور تقریبی ۱۵ سال این مسئله ادامه داشت که یهودیان مسلمانان را سرزنش می‌کردند.

رفیعی تأکید کرد: رسول گرامی اسلام نگران طعنه یهود بود که وحی نازل شد و قبله مسلمانان به سمت مکه تغییر یافت اما دوباره یهود و مسیحیت حاشیه‌سازی و شبهات مختلفی مطرح کردند که امروزه نیز در فضای مجازی عده‌ای با شبهات ذهن جوانان را تخریب می‌کنند هرچند ما هراسی از شبهه نداریم بلکه نگرانی اصلی این است که جوانان فقط شبهه را می‌شنوند اما به دنبال جواب شبهات نمی‌روند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: این آیه خطاب به مسلمانان تذکر داده است که به دنبال حاشیه‌ها نروید و جهت قبله، اصل مهم نیست بلکه خداوند همه‌جا است و باید به سه محور اصلی دین که اعتقادات، اعمال و احکام و اخلاقیات است پایبند باشیم.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: دین یک مثلث سه‌ضلعی باورها، احکام و اخلاقیات است و اساس دین همین سه محور بوده و باید به همین اصول پایبند باشیم و نگاه ناقص به دین داشتن درست نیست بلکه دین یک سلسله مسائل و یک مجموعه درهم‌تنیده است و نمی‌شود از دین نماز و حجاب را قبول نداشته باشیم و فقط دیگر دستورات را باسلیقه شخصی انتخاب نماییم.

رفیعی در ادامه یادآور شد: در این آیه ۵ مسئله اعتقادی و ۳ دستور شرعی و ۲ نکته اخلاقی ذکرشده است که مسلمان واقعی باید پایبند به آن‌ها باشد.

وی افزود: اعتقاد به خداوند(توحید)، اعتقاد به قیامت(معاد)، اعتقاد به ملائکه، اعتقاد به کتاب آسمانی، اعتقاد به انبیاء، پنج دستور اعتقادی این آیه است و انفاق اموال، ادای زکات و خواندن نماز سه دستور احکامی  و وفای به عهد و صبر در همه حالات نیز دو دستور اخلاقی است که خداوند تذکر داده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: اعتقاد به امامت در درون اعتقاد به کتاب آسمانی است و کسی که کتاب قرآن را قبول داشته باشد یقیناً امامت را نیز قبول دارد.

وی افزود: نکته جالب در خصوص احکام این است که خداوند قبل از مسئله ادای نماز دو دستور مالی انفاق مستحب و زکات واجب را داده که باید به فقرا، مساکین و ایتام و… داده شود.

رفیعی یادآور شد: در ایام بیماری منحوس کرونا عده‌ای بیکار شدند و از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفتند و افزایش اجاره‌بها، گرانی افسار گریخته و افزایش لوازم‌خانگی و … باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی شده که باید ثروتمندان به کمک فقرا بروند.