به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مهدی مصری در دیدار با آیت الله سعیدی که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: تا کنون در بحث رعایت مسائل بهداشتی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نهایت دقت را داشته و دارد.

وی با بیان اینکه ما بیش از دو هفته است که وارد پیک ششم کرونا شدیم و سرایت امیکرون سه الی چهار برابر دلتا است، افزود: تعداد بیماران بستری ما دو و نیم برابر نسبت به هفته اول افزایش پیدا کرده و انتظار می رود که در دو تا سه هفته آینده این آمار چند برابر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ما الان باید به صورت برجسته بحث رعایت مسائل بهداشتی را دنبال کنیم گفت: اگر الان اقدامات لازم را انجام دهیم اثرش را در کاهش مرگ و میر و بستری می بینیم ولی اگر همین الان اقدام نکنیم در کار انجام شده قرار می گیریم و کاری از دست کسی ساخته نیست.

وی ادامه داد: تأکید ما این است که ضمن اینکه آداب مذهبی انجام می‌شود بحث فاصله فیزیکی، داشتن ماسک و استفاده از فضای باز برای تجمعات مردم می تواند بسیار در کنترل این بیماری مؤثر باشد زیرا در فضای بسته اگر از ماسک استفاده نشود در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه سرایت حتمی است و این مقوله مهمی است که باید توجه شود.

مصری با تصریح بر اینکه مؤمنان و افراد مذهبی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی اهتمام بیشتری دارند، افزود: حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها باید به عنوان الگو باشد زیرا همه به حرم نگاه می کنند و از این مجموعه تبعیت می کنند.

در ادامه سیامک محبی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه در شرایط آبی ما سعی می کنیم در فضای کسب و کار و فعالیت‌های اجتماعی اختلال ایجاد نکنیم، گفت: در بحث حرم مطهر و اماکن مذهبی با توجه به اینکه ما محدودیت تردد و تعطیلی را نداریم باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی را بیشتر کنیم تا آسیب نبینیم.

وی با اشاره به مناسبت های فراوان تا پایان سال و افزایش حجم مسافرت ها گفت: این مسائل نگرانی ما را نسبت به طولانی شدن بیماری در استان و کل کشور بیشتر کرده بنابراین تصمیم گرفته شد که دوستانی به عنوان خادمان سلامت تعیین و با پوشش متفاوت در حرم مستقر شوند و به صورت زمان بندی شده و مداوم تذکرات لازم را به مردم بدهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه افرادی که وارد حرم می شوند و حتی برای عبور از حرم باید ماسک داشته باشند، افزود: باید از ظرفیت خیران در این زمینه استفاده شود و عزیزانی که در درب‌های ورودی حرم مستقر هستند باید ماسک زدن را از مردم مطالبه کنند و تذکر دادن نسبت به زدن ماسک و رعایت فاصله به ویژه در تجمعات و نماز جماعت خیلی مهم است.

همچنین محمود پرهام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به سرعت بالای سرایت سویه امیکرون گفت: این بیماری به گونه ای است که اگر یک نفر از اعضای خانواده درگیر شود بقیه اعضای خانواده هم بلافاصله درگیر می‌شوند و اگرچه ریه کمتر درگیر می شود ولی چون تعداد افراد بیمار زیاد است تعداد بستری ها و مرگ و میر زیاد می شود.

وی با بیان اینکه درصد قابل توجه بیماران بستری ما کودکان زیر ۶ سال هستند، افزود: تنها چیزی که در کنار واکسن مؤثر است رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله شست و شوی دست ها، رعایت فاصله ها و ماسک زدن است و جمع این ها اگر رعایت شود باز هم می توانیم از این پیک عبور کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در حال حاضر بیمارستان کامکار و امیرالمؤمنین(ع) مخصوص بیماران کرونایی هستند و اگر در روزهای آینده درگیری ما با این بیماری بیشتر شود بیمارستان فرقانی هم اضافه خواهد شد.