به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مهدی عباسیان طی گفت‌وگویی در رابطه با اقدامات بهداشتی حرم مطهر در راستای مقابله با بیماری کرونا از اوایل شیوع این بیماری ابراز کرد: از اواخر بهمن‌ماه که بحث شیوع بیماری کرونا در قم مطرح شد، جلسه فوق العاده‌ای با حضور قائم مقام تولیت و معاونان در آستان مقدس برگزار شد، که نتیجه آن  بیست مصوبه بود که در راستای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان در آستان مقدس مطرح شد.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه بهداشت محیط حرم مطهر انجام شده است، خاطرنشان کرد: شست‌وشو، تطهیر و ضدعفونی سطوح در حرم مطهر به صورت مستمر در طول سال در حال انجام است که با توجه به شیوع این بیماری با نظر کارشناسان این کار به صورت جدی‌تر و با تعداد دفعات بیشتر در صحن‌ها، وضوخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و رواق‌ها انجام شده است.

عباسیان گفت: هم‌زمان با این کار توسط پرسنل بخش میکرب‌شناسی آزمایشگاه دارالشفاء نمونه‌هایی از مکان‌های مختلف گرفته و بر اساس نتایج آزمایشی، تعداد و نوع ضدعفونی‌ها را افزایش یا کاهش داده شد.

وی افزود: در حوزه بهداشت محیط سایر ادارات تابع آستان مقدس، مانند ساختمان کریمه، مجتمع اداری، مؤسسه زائر، کتابخانه و مهمانسرا بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و به صورت مستمر در این ایام ضدعفونی سطوح با نظارت کارشناسان بهداشت انجام گردید.

مدیر بهداشت و درمان حرم حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: همچنین در مورد مسائل بهداشتی مهمانسرا با تاکید معاون اجرایی به صورت ویژه دیده شد و با استقرار کارشناس بهداشت در محل مهمانسرا، نظارت کامل بر همه فرایندهای خرید، آماده‌سازی و بسته‌بندی بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت کامل انجام شد.

وی اظهار کرد: در مهمانسرا نیز تهیه وسایل حفاظت شخصی، غربالگری روزانه، تکمیل فرم خوداظهاری توسط خادمین و کارکنان، رعایت فاصله اجتماعی در محل پخت و بسته بندی و ضدعفونی مستمر وسایل و ظروف و همچنین محل تردد خودروهای غذا در دستور کار قرار گرفت و در طول مدت تهیه و توزیع غذا تمامی فرایندها به شیوه مطلوب و بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی کامل و موفق انجام شده است.

عباسیان با اشاره به نکاتی پیرامون مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده در حرم مطهر ابراز کرد: استانداردهای لازم و مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دارو و غذا از جمله اینکه مواد فاقد الکل باشد و اثر خورندگی و تجزیه در سطوح نداشته باشد مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به توجه ویژه آستان مقدس به سلامت زائران، خاطرنشان کرد: در چهارده ورودی حرم مطهر بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در آستان مقدس، مایع ضدعفونی کننده دست برای استفاده زائران و مجاوران قرار داده و همه وسایل مشترک مورد استفاده زائرین از قبیل کتب ادعیه و مهرها جمع‌آوری شده است.

مدیر بهداشت و درمان حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خاطرنشان کرد: همچنین کفشداری‌ها تعطیل و پلاستیک یکبار مصرف جایگزین کفشداری‌ها شد و توصیه‌های بهداشتی به صورت بنر و بروشور و با استفاده از تلویزیون‌های شهری مستقر در حرم مطهر به زائرین گوش‌زد شده است.

وی افزود: در حوزه بهداشت و سلامت خادمان هم در جلسه شورای معاونین مصوب شد که برای افراد بالای ۵۷ سال ملاحظات لازم پیش‌بینی شود و در ایام طغیان بیماری در استان، مرخصی استحقاقی داده شود و با نظر شورای معاونین افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و افراد پر ریسک و پر خطری بودند بر اساس تشخیص کمیسیون پزشکی آستان مقدس تا پایان پیک بیماری در استان از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند.

عباسیان افزود: همچنین برای پرسنل و افرادی که محیط کار پرتردد و ارباب رجوع داشتند، بحث وسایل حفاظتی تامین شد و اقلامی از قبیل ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده‌های دست به صورت روزانه تأمین شده است.

وی افزود: غربالگری سطح یک بر اساس پروتکل ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و درمان طبق برنامه زمان‌بندی شده از همه پرسنل طی هفته توسط کارشناسان پرستاری دارالشفاء انجام و توصیه‌ها و مشاوره‌های لازم به پرسنل داده شده است و همچنین مقرر شده که برخی از افراد که نیاز به بررسی بیشتر دارند به دارالشفاء برای ادامه بررسی ارجاع شوند که تا کنون مورد مشکوکی در میان خادمان مشاهده نشده است.

مدیر بهداشت و درمان حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینکه دارالشفاء حرم مطهر در این ایام به صورت شبانه روزی فعال است و پرسنل ما در خدمت بیماران و مراجعان هستند، گفت: در غربالگری سطح دو که شامل آزمایش‌های اولیه و عکس قفسه سینه که با تشخیص پزشکان انجام خواهد شد اگر فرد نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد با نظر پزشکان و هماهنگی با اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان برای ادامه درمان ارجاع داده خواهد شد.