به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، روزی عده‌‏ای از شيعيان وارد مدينه شدند و برای گرفتن پاسخ پرسش‌های خود به خانه امام کاظم علیه‌السلام رفتند اما امام علیه‌السلام در سفر بودند، بنابراین پرسش‌های خود را نوشته به دختر ایشان تقديم ‏نمودند، تا در زمان بازگشت، امام علیه‌السلام پاسخ را نوشته و به آنان بدهند. زمان بازگشت کاروان فرا رسید و برای دریافت پاسخ خود به منزل حضرت شرفياب شدند، امام كاظم علیه‌السلام هنوز از سفر مراجعت نفرموده بود و آنها امكان توقف نداشتند، از اين‌رو حضرت معصومه سلام‌الله علیها که دختری خردسال بودند پاسخ آن‌ها را نوشته و به آنها دادند، آنها ازمدينه خارج شده و در بيرون مدينه با امام كاظم علیه‌السلام روبرو شدند که از سفر بازمی‌گشتند و داستان خود را برای آن حضرت شرح دادند.

هنگامي كه امام علیه‌السلام پرسش‌های آنان و پاسخ‌های حضرت معصومه سلام‌الله علیها را ملاحظه كردند، سه بار فرمودند «فداها ابوها؛ پدرش به فدایش» این جمله‌ای است که نه یک فرد عادی و از روی احساسات برای دخترش به کار برده باشد بلکه یک امام معصوم و با علم به جایگاه دختر و در مقابل اصحاب می‌گوید. جمله‌ای بسیار تأثیرگذار و الگوبخش برای اصحاب در مواجهه با دختر که اوج محبت و عواطف پدری را الگوسازی می‌کند.

همین عبارت را پیامبر(ص) هم بارها برای دختر خود حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها به کار بردند و تعجب اصحاب را واداشتند. حال این پرسش مطرح است که این میزان از تکریم دختر در عصری که برای دختر و جنس مؤنث ارزشی قائل نبودند و حتی این برخوردها بازخوردهای منفی جامعه را به دنبال داشته است نباید صرفا امری احساسی و عاطفی باشد بلکه نوعی سبک زندگی و ترویج شیوه‌ای از زندگی در روابط خانوادگی است که عامدانه توسط اولیاء خدا روی آن تأکید شده است تا روشی تازه توأم با اکرام و احترام را در برخورد با دختر تحقیر شده عصر جاهلی پایه‌گذاری کند.

این اکرام و احترام و بازآفرینی نقش دختر در خانواده و جامعه تا حدی در اسلام اساسی و پایه ای بوده است که حتی به خواست خداوند، اهل بیتِ بالاترین شخصیت اسلام حول محور یک دختر معرفی می‌شود و به نقش محوری دختر در جامعه‌ای که دختر را مایه شرمساری خود می‌دانستند تأکید می‌کند.

بنابراین ما از اسلامی حرف می‌زنیم که رضایت و خشم پیامبرش به رضایت و خشم دخترش وابسته است، اهل‌بیت پیامبرش که محبت به آنها را اجر رسالت خود قرار داده است حول محور دختر پیامبر معرفی می‌شود، نسل پیامبرش از نسل دخترش ادامه پیدا می‌کند، دختر سه ساله امامش محور عزاداری و اشک و ناله می‌شود، دختر و خواهر امام در مقابل خلیفه زمان خود اسلام واقعی را حفظ می‌کند، امام معصومش خود را فدایی دختر خردسال خود می‌داند، دختری به حمایت از امام زمان خود مهاجرت می‌کند و شهر به شهر مهر و محبت به امام را درس می‌دهد و با وفات خود در شهری، آن شهر را مرکز علم و فقاهت و محبت می‌کند؛ اسلامی که در تمام عرصه های فردی و اجتماعی الگوی ناب و موفق بانوی با کرامت را معرفی می‌کند و جز عزت، احترام و اکرام برای دختر چه در خانه و خانواده و چه در جامعه و مسؤولیت‌های اجتماعی چیزی را نمی‌خواهد.

اسلامی که خدایش دختر را در کنار پسر هدیه‌ای از طرف خود می‌داند و دختر پیامبرش را خیر کثیر معرفی می کند، پیامبرش دختر را موجب برکت، انس، الفت و باقیات الصالحات معرفی می‌کند، رئیس مذهبش دختر را حسنه و ثواب خداوند به پدر و مادر معرفی می‌کند و نگاه به دختر را از مایه شر و ضرر و زیان به مایه محبت و برکت در دنیا و آخرت تغییر می‌دهد.

امروز در حالی غرب و دستگاه تبلیغاتی اش حقایق را وارونه کرده و نگاه رئالیستی و مترقی اسلام به دختر و جنس مؤنث که برگرفته از واقعیت‌های فیزیکی و روانی و منطبق با فطرت و ذات پاک، ظریف، لطیف و مهربانانه دختر است را تحقیر دختر معرفی می کند که اسلام با قرار دادن حجاب برای دختر و ولایت برای پدر نوعی صیانت از حقوق دختر را پیش‌بینی کرده است اما تمدن غربی دختر را به نوعی کالای جنسی و تبلیغاتی با لعاب آزادی آذین کرده و در راستای اهداف اقتصادی و سرمایه داری تبدیل و در جامعه ای با بالاترین میزان هرج و مرج اخلاقی رها کرده است.

همانطور که آزادی در حوزه سیاسی چنانچه محدود به قانون نباشد هرج و مرج و فروپاشی سیاسی را به دنبال خواهد داشت و حقوق همه افراد پایمال خواهد شد در حوزه اجتماعی و اخلاقی نیز آزادی بی حد و حصر سبب فروپاشی اجتماعی و اخلاقی جامعه خواهد شد که به صورت مستقیم بار این فروپاشی بر دوش دختران و بانوان خواهد بود. اما اسلام ولایت پدر و حجاب را دو عامل بازدارنده برای جلوگیری از این فروپاشی قرار داده است و جالب اینجاست که غرب به عنوان دشمن محارب اسلام در عرصه جنگ نرم روی همین دو عنصر مانور می‌دهد تا نقطه قوت اسلام را به نقطه ضعف بدل کند.

در چنین شرایطی که دشمنان اصلی ما روی جنبه‌های نادر و رفتارهای خارج عرف برخی از جاهلان مانور می‌دهند رفتار هوشمندانه مردم مسلمان با تکریم دختران جامعه در تمامی ایام به ویژه دهه کرامت و سالروز میلاد دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها تعیین شده است، می‌تواند با شعار «فداها ابوها» که ریشه در روایات و سیره اهل بیت(ع) دارد اقدام متقابلی باشد تا ظرفیت‌های اسلام را در جنگ فرهنگی دشمن به رخ بکشد.

حضرت معصومه سلام‌الله علیها به عنوان دختری که با حفظ شئونات و شخصیت والای یک دختر تراز اسلام، هم در عرصه فردی و خانوادگی و هم در عرصه اجتماعی با ایجاد یک حرکت اجتماعی و جنبش ولایی در سطح منطقه ای توانست موفق عمل کند و مورد تأیید امام زمان خود و مورد علاقه و محبت مردم قرار گیرد می‌تواند جایگاه و ظرفیت نقش آفرینی یک دختر در جامعه اسلامی را نشان دهد.

از این رو تکریم دختران در روز ولادت این بانوی با کرامت و در ایام دهه کرامت با محوریت شعار «فداها ابوها» که برگرفته از سخن امام معصوم است ظرفیت تبدیل شدن به شعاری همه گیر در سطح جامعه اسلامی را دارد تا رأفت و محبت توصیه شده در رابطه پدر دختری در اسلام را به جنبشی اجتماعی تبدیل کند و به نمادی برای مقابله با هجوم دشمن در این عرصه تبدیل شود.