به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، امام علی علیه‌السلام در حدیثی نورانی نوجوان را به زمین بایری توصیف می‌کنند که در او هر بذری پاشیده شود آن بذر سبز شده و رویش می‌کند که این حدیث نشان می‌دهد امر تربیت تا چه اندازه اهمیت دارد و اگر کسی در این دوران طلایی به امر تربیت فرزندش بی‌توجه باشد دیگران به جای او به تربیت فرزندش همت خواهند گمارد.

مشکلاتی که امروز در جوامع غربی و حتی در جوامع اسلامی دامن‌گیر خانواده‌ها و قشر نوجوان و جوان شده است نشان می‌دهد که تا چه اندازه توجه به امر تربیت در موفقیت و عاقبت به خیری نسل نوجوان و جوان اهمیت دارد.

در تفکر اسلامی بر خلاف تمدن غربی که به اصالت اجتماع معتقد هستند، رسالت اصلی تربیت فرد به جای جامعه بر عهده خانواده‌هاست و این خانواده‌ها هستند که با تمسک به سیره اهل‌بیت‌(ع) باید فرزندان خود را در خانواده جامعه پذیر و دین محور تربیت کنند.

خانم رابودان، استاد برجسته حوزه علمیه خواهران تربیت را رسالت اصلی خانواده‌ها می‌داند و بیان می‌کند که در جوامع اسلامی این خانواده‌ها هستند که باید فرزندان خود را چه در عرصه دینی و چه در عرصه اجتماعی تربیت کنند.

کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تأکید بر اینکه در امر تربیت فرزند خانواده نقش جسم و جامعه نقش روح را دارد، گفت: زن و مردی که پدر و مادر می‌شوند باید نگرش و اطلاعات خود را در عرصه تربیت و آموزش دین ارتقا دهند و با ارتقای آگاهی‌های خود اقدام به فرزند آوری و تربیت فرزندان کنند و به عبارت دیگر این خانواده‌ها هستند که رسالت اصلی آموزش امور دینی را به فرزندان خود دارند همانطور که ائمه معصوم به این شکل عمل کردند و فرزندان خود را در درون خانواده تربیت می‌کردند.

وی با بیان اینکه دختران مادران آینده سرزمین اسلامی و تمدن بشری هستند، افزود: با توجه به نقش تمدن‌سازی زن و اینکه مردان بزرگ و آسمانی از دامان مادران با تربیت و پاک معراجی می‌شوند خانواده‌ها باید در امر تربیت دختران توجه ویژه داشته باشند و مادر باید بداند که نخستین الگو برای دختر خویش است، بنابراین مادری نجیب، با حیا و تقوا به یقین می‌تواند دختری پاک و با حیا و عفیف را تربیت کند.

استاد حوزه علمیه خواهران عدم ولایت پذیری را ریشه اصلی اختلاف خانواده‌ها با فرزندان دانست، گفت: دختر و پسری که در مقابل پدر و مادر خود حیا و ادب ندارند از پدر و مادر حرف شنوی نخواهند داشت و به عبارت دیگر کودکی که ولایت پدر و مادر را نپذیرد چه دختر و چه پسر، والدین نخواهند توانست در امر تربیت چنین فرزندی موفق شوند هر چند عملکرد خانواده‌ها در ولایت‌پذیری کودکان نیز مؤثر است.

رابودان ادامه داد: شرط ولایت پذیری فرزندان این است که در هفت سال اول زندگی به خوبی تربیت شوند و کودکی که در هفت سال اول زندگی بر محور سیره ائمه معصوم تربیت شود و بر مبنای گزینش‌های عقلی به او مَحبت شده و خواسته‌های او برآورده شود به یقین در هفت سال دوم زندگی از پدر و مادر ولایت پذیری خواهد داشت و پدر و مادر در امر تربیت او موفق می‌شوند چراکه خداوند کودک را به این شکل خلق کرده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس اگر خانواده‌ها به دنبال تربیت دخترانی مانند حضرت معصومه سلام الله علیها هستند باید در ابتدا در همان خانه امور دینی را به کودک آموزش دهند، در هفت سال اول زندگی بر مدار مَحبت به خواسته‌ها و نیازهای کودک توجه کنند تا در مراحل بعدی زندگی فرزندشان از آن‌ها ولایت پذیری داشته و بتوانند به درستی او را راهنمایی کنند.

کارشناس رادیو معارف با تأکید بر اینکه دختر مانند گلی است که به‌موقع باید مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت پژمرده می‌شود، افزود: پدر و مادر باید فرزندان دختر خود را بیش از پسران مورد مَحبت و عاطفه قرار دهند چرا که وجود دختر با مَحبت آبیاری می‌شود و در پناه تکریم و مَحبت است که می‌توان دخترانی عفیف و نجیب براساس الگوی اسلامی تربیت کرد.

رابودان خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) بیشترین مَحبت را به دختران خود داشتند و امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا با وجود اینکه در میدان نبرد و در محاصره دشمنان بودند هرگز از مَحبت به فرزندان به ویژه دختران خود غافل نشدند و تا لحظه آخر زندگی به فرزندان خود مَحبت کردند و فشار دشمن نتوانست مانع ایفای رسالت پدری از سوی ایشان شود.

این کارشناس خانواده یادآور شد: امام رضا علیه‌السلام و امام موسی کاظم علیه‌السلام حضرت معصومه سلام الله علیها را در درون خانه و بر محور مَحبت و احترام بزرگ کردند و همین احترام و مَحبت و تربیت بر مدار سیره اسلام و سیره فاطمی بود که حضرت معصومه سلام الله علیها را به مانند حضرت زهرا سلام الله علیها برای دختران جهان الگو و اسوه کرد.