سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به جریان شناسی فکری گروه های تکفیری و ‌آثار آن بر تاریخ اسلام، ابعاد فکری تخریب قبور متبرکه بقیع را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در مراسم سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح ابعاد فکری تخریب قبور متبرکه بقیع پرداخت و اظهار داشت: ابن تیمیه بر اساس مستندات معتبر تاریخی پایه گذار تفکر شوم تکفیر است این در حالی است که خود او اساسا هیچ اعتقادی به خدا و قرآن کریم ندارد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان این که پایه گذاری تفکر مشرک خواندن زیارت اهل بیت علیهم السلام از سوی ابن تیمیه صورت گرفته است، عنوان داشت: آل خبیث سعود همواره در طول تاریخ ۱۰۰ ساله اخیر به دنبال تحقق ابعاد فکری ابن تیمیه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی به مکاتب مشهور کلامی در دین اسلام اشاره کرد و گفت: به طور کل مکاتب مشهور کلامی اسلام عبارتند از مکتب کلامی اصولیون، اخباریان، اهل حدیث، اشاعره و معتزله که در این میان ابن تیمیه با ابداع سلفی گری، اهل حدیث و مبانی این مکتب را به نحوی که هر آنچه از علم حدیث که به حقانیت امیرمؤمنان(ع) اشاره دارد را منکر شده  اساسا آنان را مشرک می خواند.

وی ادامه داد: ابن تیمیه برای توجیه عملکرد خود، آن دسته از احادیثی که در منابع اهل سنت در مدح اهل بیت علیهم السلام آمده را با دو ترفند مشابه سازی و جعل حدیث از دید امت اسلام مخفی کرده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به این که در اعتقاد ابن تیمیه تمام اقدامات خلفا با ترفند «اجتهاد خلفا جایز است» جایز توصیف می شود، ابراز داشت: ابن تیمیه هتک حرمت به ساحت مقدس فرزندان رسول خدا(ص) و شهادت دختر نبی گرامی اسلام را اجتهاد توصیف می کند این در حالی است که اقدام امام علی(ع) را در سرکوبی بدعت گزاران جنگ نهروان قتل توصیف کرده و مدعی است که باید انتقام آن ها گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان این که زیارت قبر رسول گرامی اسلام به چهار دلیل اساسی مورد تاکید شرع مقدس اسلام است، عنوان داشت: قرآن کریم اولین دلیل بر این حقیقت است چنانکه در آیه ۶۴ سوره نساء به این حقیقت تصریح داشته است.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این آیه شریفه فرموده است که«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً؛ ما رسولی نفرستادیم مگر بر این مقصود که خلق به امر خدا اطاعت او کنند. و اگر هنگامی که آنان (گروه منافق) بر خود ستم کردند به تو رجوع می کردند و از کردار خود به خدا توبه نموده و تو هم برای آنها استغفار می کردی و از خدا آمرزش می خواستی، در این حال البته خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها سیره خلفا و روایات را از دیگر مستندات باطل بودن اعتقاد ابن تیمیه توصیف کرد و گفت: قرآن کریم و خداوند متعال شخصیت گرامی پیامبر اکرم (ص) را تعظیم کرده اند و عقلا جایز نیست که انسان نسبت به چنین شخصیتی تعظیم نکند؛ بر این اساس زیارت قبور ائمه اطهار (ع) از مصادیق تعظیم شعائر الهی است چنانکه این مهم در سیره علما و ائمه اهل سنت نیز آمده است.