به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نظری در دیدار مسئولان مراکز فرهنگی حرم مطهر با مسئولان خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه، با بیان اینکه اساس تشکیل حوزه علمیه بر مدار حضرت معصومه سلام‌الله علیها بوده و ایشان مایه اصلی شکل‌گیری حوزه در قم بوده‌اند، افزود: اگر علما و بزرگان حوزه مانند ملاصدرا، فیض کاشانی و دیگر محدثان در قم حضور یافتند به عشق حضرت معصومه سلام‌الله علیها بوده است.

وی با بیان اینکه انتظار از خبرگزاری حوزه این است که انعکاس بیشتری از اخبار حرم داشته باشد، افزود: حوزه هزار ساله که زمانی با محوریت نجف و به مدیریت امیر مؤمنان بود امروزه به دست دختر آن بزرگوار و با محوریت قم اداره می‌شود بنابراین نشریه افق حوزه به عنوان فرزند حضرت معصومه سلام‌الله علیها باید با نام این حضرت عجین باشد.

رئیس مرکز اسناد حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینکه حوزه علمیه قم از نظر محتوا قوی‌تر از نجف و اساس حوزه علمیه شیعه است، خاطرنشان کرد: مدیر اصلی این حوزه حضرت معصومه سلام‌الله علیها است زیرا فیضیه در قدیم زائرسرای آستان مقدس بوده و با تلاش مرحوم فیض در زمان صفویه این زائرسرا را به طلاب اختصاص دادند بنابراین اگر آستان نبود فیضیه هم نبود.

وی با بیان اینکه آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در طول تاریخ، هوادار حوزه بوده و حق بزرگی بر گردن حوزه دارد، تصریح کرد: کلاس‌های درس حوزه در حرم برپا می‌شد و حرم محل اصلی هم‌نشینی طلاب و حوزه بوده اما متأسفانه امروزه طلاب از این پیشینه خبر ندارند.

نظری با بیان اینکه در حال حاضر در کارهای فرهنگی حوزه هیچ نامی از آستان نیست، افزود: آستان مقدس باید مورد توجه حوزه و رسانه‌های حوزوی قرار گیرد و این نقش باید زنده شود.

وی با اشاره به نقش آستان مقدس در تحول حوزه ابراز کرد: مرکز اسناد حرم مطهر اطلاعات زیادی در رابطه با تاریخ حوزه و آستان دارد و می‌تواند این اسناد را در اختیار رسانه‌ها معتبر قرار دهد تا بتوانندتولید خبر و اطلاع رسانی در این زمینه داشته باشند و نخبگان را بیشتر با تاریخ حوزه و تحولات آن آشنا کنند.