به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها -رضا عیوضی: ده‌ها سال پیش که سفر رنج زیادی به ارمغان داشت و مسافران با مرارت‌های فراوانی از جمله هزینه سفر روبرو بودند، برای هرکسی این امکان وجود نداشت که به حج و طواف کعبه مکرمه مشرّف گردد.

خیل عاشقان تا پایان عمر با آرزوی زیارت خانه خدا زندگی را به سر می‌بردند و حسرت نوشیدن آب گوارای زمزم در دل‌های مغموم‌شان می‌ماند. اما در این میان یک دلخوشی برای مومنین و دلباختگان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام وجود داشت. و آن زیارت بارگاه مطهر و آسمانی علی بن موسی الرضا علیه‌السلام و تشرف به مزار نورانی خواهر با کرامت ایشان بود.

شاید از همین رو زیارت مزار خورشید هشتم در بین مومنین به حج فقرا معروف شده است.

چقدر این‌روزها شبیه گذشتگان شده‌ایم. بیماری و بزرگی بلایا امان مردم را بریده است. هزینه‌های سفر بالاست. و سال‌ها باید در نوبت حج ماند.
در این روزهای تعطیلی و محدودیت حج اما همه امیدمان به زیارت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام است که آن هم به دلیل گسترش این بیماری منحوس سخت نسیب‌مان می‌شود.

اما همچون فقیرترین فقرا دل‌خوش به پنجره فولاد اخت الرضاییم. حج این روزهای ما این است. حجرالاسود ما پنجره فولاد حرم فاطمه معصومه سلام‌الله علیهاست که دورش بگردیم و نیت طواف خانه خدا را بکنیم. که مگر جز این است که ایشان اولیای خدا هستند و خانه و منزل‌گه‌شان خانه خداست؟

آب زمزم ما آب حیات‌بخش صحن و بارگاه کریمه اهل بیت سلام‌الله علیهاست که سیراب می‌کند و زندگی می‌بخشد.

می‌خواستم به غلط بنویسم اگرچه دستمان به دریا نمی‌رسد و از زیارت ولی نعمت ایرانیان محرومیم، ولی می‌توان به قدر قطره‌ای از آب دریا بهره‌مند گشت و دست به دامان خواهر علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام شد. اما پشیمان شدم. این خانواده همگی دریای کرم و مهربانی‌اند و همچون چشمه‌های جوشان معرفت‌اند. به قول شاعر «این‌جا کویر خشک و نمک‌زار شور نیست، ما روبروی پهنه دریا نشسته‌ایم». دریایی گهربار از عشق به خدا. دریایی مملو از ارادت و دلبستگی به خدا. دریایی بی‌کران از بندگی خدا و دستگیری از بندگان محتاج خدا.

خانه خدا همین‌جاست. حج این‌ روزهای ما همین است که گرد امامان و امام‌زادگان‌مان بگردیم و عید قربان ما وقتی‌ست که نفس‌ امّاره‌ خود را برای خدا قربانی می‌کنیم. نفسی که این‌روزها عجیب درگیر و دار دنیای دون دست و پا می‌زند و او را جز تیغ تیز توبه و انابه در زیر سایه دعای عرفه سزاوار نیست.

عاشقان و ارادتمندان درگاه کریمه اهل بیت علیهم السلام، در روز عرفه و عید قربان در طواف صحن و بارگاه زیبا و نورانی حضرت معصومه سلام‌الله علیها هستند و نفس‌های پشیمان از گناه خویش را به قربانگاه آورده‌اند.

این روزها حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها، قربانگاه نفس زائرانی‌ست که برای فرار از خطا و گناه در این زمانه پناهی جز آغوش گرم و همیشه باز این خاندان ندارند. عید قربان این زائران دل‌شکسته، پذیرفته شدن قربانی‌شان است… .