پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها_ امسال، محرم حال و هوای دیگری دارد و شور و شعور حسینی با چهره متفاوتی خودنمایی می ‌کند. حال که باید غم و اندوه شهادت بزرگ مردی را در سینه داشته باشیم و در سوگ از دست دادنش در کنج خلوت اشک ماتم بریزیم، چه نیکوست عزاداری مان با شعور حسینی همراه باشد و در میان اشک از ماهیت قیام سومین امام شیعیان نیز آگاهی داشته باشیم و بر معرفتمان نسبت به امام حسین(ع)، شناخت یاران حسین بن علی(ع) و… بیافزایم.

این امر جز با مطالعه و پرسش ممکن نمی ‌شود. در همین راستا به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام ۱۴ کتاب  برای آشنایی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان با سبک و سیره امام حسین(ع) معرفی می شود.

بچه های عاشورا
 مجموعه هفت جلدی «بچه ‌های عاشورا» به قلم طاهره ایبد از گروه کودک و نوجوان انتشارات به‌ نشر با نام «کتاب ‌های پروانه» برای کودکان منتشر شده است. این مجموعه شامل هفت عنوان کتاب «شمشیر و اسب زخمی»، «اسیران کوچک»، «مرد و میدان»، «کوچه به کوچه»، «جنگجوی کوچک»، «از غریبه‌ ها می ‌ترسم» و «عطش و آتش» است که داستان‌ های کوتاهی از سرگذشت شهدای کودک و نوجوان کاروان امام حسین(ع) و دلیری ‌های آنان را در کربلا با زبانی داستان ‌وار و کودکانه بازگو می کند. کتاب «شمشیر و اسب زخمی» داستان شهامت عمرو، فرزند جناده بن حارث سلمانی در سرزمین کربلا را روایت می‌ کند. کتاب «اسیران کوچک» روایتگر حماسه و شهادت اندوهناک طفلان مسلم بن عقیل است. در کتاب «مرد و میدان» شهامت ‌های قاسم، فرزند نوجوان امام حسن مجتبی(ع) در کربلا روایت می‌ شود و در کتاب «کوچه به کوچه» چگونگی شهادت قاسم فرزند حبیب بن مظاهر، یار با وفای امام حسین(ع) در واقعه کربلا را می ‌خوانیم. «جنگجوی کوچک» داستان رشادت‌ های عبدالله فرزند امام حسن مجتبی(ع) در واقعه کربلا را بیان می ‌کند و در کتاب «از غریبه ‌ها می ‌ترسم» داستان محمد فرزند سعید بن عقیل در واقعه کربلا بازگو می ‌شود. در آخرین جلد این مجموعه نیز با عنوان «عطش و آتش» قصه شهادت علی اکبر(ع) فرزند رشید امام حسین(ع) در میدان نبرد روایت می ‌شود که با شجاعت تمام در واقعه کربلا حضور داشت و به شهادت رسید.
 

دل نوشته ای از کتاب سرخ کربلا
«داستان یک مرد: قصه حضور حبیب بن مظاهر در کربلا»، رمانی مذهبی برای نوجوانان است که مجید ملامحمدی به عنوان نویسنده اثر در آن، قصه حضور حبیب بن مظاهر را در کربلا روایت می کند. از منظر ملامحمدی قصه حبیب، دل نوشته ای از کتاب سرخ کربلاست؛ قصه مردی شوریده که دل به زلال دریای محبت امام حسین(ع) داد و هر آنچه که داشت از جان، مال و زندگی، تقدیم راه او کرد؛ حبیب برای شهادت، لحظه ها را با شوق یکی یکی می شمرد و هر قدر که به زمان پرواز نزدیک تر می شد، نگاهش زلالتر و زیباتر بود. نویسنده این داستان را در قالب ۱۷ فصل روایت می کند و برای نگارش این کتاب از منابع متعددی مانند «سوگنامه آل محمد(ص)»، «منهاج الدموع»، «ماهیت قیام مختار»، «بحارالانوار»، «زندگانی امام حسین(ع)»، «ترجمه تاریخ طبری»، «روضه الشهدا»، «منتخب التواریخ»، «مقتل الحسین مقرّم»، «مناقب آل ابی طالب(ع)»، «منتهی الامال»، «فرهنگ عاشورا»، «قصه کربلا» و… استفاده کرده است.
 

یک دختر بی ‌گوشواره
 «یک دختر بی‌ گوشواره» اثری از «شاهین رهنما» است. نویسنده در این اثر مجموعه ‌ای از اشعار مذهبی را برای نوجوانان گروه سنی «د» و «ه» سروده است که به نوعی وقایع عاشورا را برای آن‌ ها به تصویر می‌ کشد؛ به‌ نشر چاپ اول این اثر ۲۴ صفحه‌ ای مصور رنگی را در قطع وزیری کوتاه منتشر کرده است. جلد پنجم از مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد»، با نام «امام حسین(ع)» به قلم علی باباجانی، هم دیگر کتاب پیشنهادی به ‌نشر برای مخاطبان نوجوان است که داستان‌ هایی برگرفته از احادیث امام سوم(ع) را روایت می کند. چاپ اول این اثر سال ۹۵ در قطع وزیری کوتاه منتشر و روانه بازار شده است. «امام حسین(ع)» از مجموعه «قصه‌های زندگانی چهارده معصوم(ع)» توسط جواد نعیمی نگاشته شده و در این اثر نیز ۱۰ قصه از زندگی امام حسین(ع) روایت می ‌شود.

ادعیه و اعمال محرم و صفر
«ادعیه و اعمال محرم و صفر» از جمله کتاب های به ‌نشر است که به گروه سنی بزرگسالان تعلق دارد. این کتاب نخستین جلد از مجموعه هفت جلدی «ادعیه و اعمال ماه‌ های قمری» در قطع جیبی بوده و بتول احمدی آن را بازنگری کرده است.

قصه ‌های روضه
«قصه ‌های روضه» عنوان کتابی به قلم بیژن شهرامی دربردارنده قصه ‌های کوتاه از خاطرات و روایات درباره اصحاب و مجالس روضه ‌خوانی است که در سه فصل با عناوین «خدای تعالی و حضرات مومنین»، «عالمان دینی» و «شهدا، پیرغلامان، هنرمندان و غیره» روایت می شود. این اثر که به گفته مولف آن بر مبنای مطالعات و تحقیق میدانی نگاشته شده است، خاطراتی را از بزرگان بازگو می‌ کند که در منابعی دیگر ذکر نشده و برخی از قصه‌ ها نیز از منابع دست اول و معتبری همچون «لهوف»، «کامل الزیارات»، «دانشنامه جهان اسلام»، «ز مهر افروخته»، «قندان ‌های همیشه پر»، «پارسای کویر» و غیره استخراج شده ‌اند.

حکمت های حسینی
«حکمت‌ های حسینی» ششمین کتاب از سلسه کتاب‌ های «راه زندگی» است که جواد محدثی، نویسنده این مجموعه، به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین(ع) پرداخته است. تبیین چهل موضوع اخلاقی و اجتماعی، با ترجمه ‌ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لابه لای مطالب، از ویژگی‌ های این اثر به شمار می ‌رود. جواد محدثی در کتاب دیگرش با عنوان «سیره حسینی» که دربردارنده چهل حدیث است، نگاهی گذرا به سیره و سنت امام حسین(ع) دارد که از زبان روایات ائمه اطهار(ع) بیان شده است. بررسی موضوعات گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و…، ترجمه روان، توضیح مختصر هر حدیث، ذکر اشعار و نقل داستان ‌های تاریخی را می‌ توان از شاخصه ‌های این اثر دانست.

امام حسین(ع) در قریحه ‌شعرا و مداحان
در میان آثاری که مزین به نام امام حسین(ع) گشته است آثاری دیده می شود که شاعران و مداحان اهل بیت(ع) در رثای سومین امام شیعیان سروده اند که در این میان می توان به کتاب «سبوی کربلا» سروده حسین ترکمانیان اشاره کرد که کتاب مؤثری برای آشنایی با سیره امام حسین(ع) است. این اثر به نوعی تجلی عاشورا در شعر معاصر پس از انقلاب به شمار رفته و حاصل تلاش و کنکاشی در شعر عاشورایی پس از انقلاب است. در خلق این اثر، مؤلف بر آن بوده تا جلوه‌ هایی از قیام امام حسین(ع) و تأثیر آن را بر شعر معاصر پس از انقلاب نشان دهد. «مصباح الهدی» سروده محمدجواد غفورزاده، مجموعه‌ ای از پیام ‌های روشنی ‌بخش سیدالشهدا(ع) و اربعینی از سخنان امام حسین(ع) است که شاعر آن را در مجموعه ‌ای کوچک، به پیشگاه دوستداران و پیروان آن حضرت تقدیم کرده است. ضمن این‌که در ذیل احادیث، اشعاری نیز با نگاه به سخنان آن حضرت آورده شده است. «منظومه عشق» نیز کتاب شعری سروده سید رضا مؤید است که در هفت فصل، علاوه بر شرحی از یاران شهادت طلب سالار شهیدان، اشعاری نیز در رثای آنان به نشانه مهر و محبت نسبت به آنان را در خود دارد. کتاب «گلبرگ‌ها» مجموعه ‌ای شامل غم‌ مویه‌ ها و سوگ ‌سروده ‌هایی در ارتباط با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اثر سید رضا موید از شاعران و ذاکران آستان مقدس اهل بیت(ع) است. این مجموعه شامل تک ‌بیت‌ ها و پاره‌ دم‌ هایی است که در هیئت های مذهبی و مجالس عزاداری مورد استفاده مداحان اهل بیت(ع) قرار می‌ گیرد.

روایات داستان های عاشورایی در گوشه ششم عاشقی
 کتاب «گوشه ششم عاشقی» مجموعه داستان‌ های عاشورایی به قلم سید محمد سادات اخوی است که شامل مجموعه ای از داستان های شهدای جوان قیام کربلا همچون حضرت قاسم(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و… برای نوجوانان است. این اثر ۲۱۱ صفحه ‌ای در سه بخش روایت می شود. بخش نخست با عنوان فصل شیرین «ستاره چینی» داستان ‌هایی با عناوینی همچون آخرین ستاره، بازی آینه‌ ها، «مرا» به خاطر «تو» و… درباره شخصیت های شهید قیام عاشورا است. بخش دوم که فصل «به هم خوردن فصل ‌ها» نام دارد، دو بخشی هستند که بخش نخست داستانی درباره یکی از پیامبران خداست و بخش دوم شبیه همان اتفاق را در زندگی امام حسین(ع) و خاندانشان با قصه هایی همچون پدر و پسر( نوح(ع) و کنعان، حسین(ع) و علی اکبر(ع))، تشنگی و… نشان می ‌دهد. بخش سوم با عنوان فصل سیل رودخانه ‌ها(چهارده مجلس عاشورایی) از اتفاقات بین راه کاروان امام حسین(ع) تا کربلا، شهادت حضرت مسلم(ع)، ورود امام به کربلا، دو فرزند حضرت مسلم(ع)، دختر سه ساله کاروان امام حسین(ع)، یادی از حضرت قاسم(ع) وعبدالله(ع) فرزند امام حسن مجتبی(ع)، فرزندان کوچک کاروان امام؛ حضرت علی اصغر(ع) و حضرت علی اکبر(ع) در قالب شب اول محرم تا عصر عاشورا و ورود کاروان اسیران کربلا به شهر کوفه و خطبه حضرت زینب(س) در کوفه روایت می شود. علاقه ‌مندان به تهیه  این کتاب ها و مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می ‌توانند به نشانی اینترنتی behnashr.com یا فروشگاه ‌های  کتاب و محصولات فرهنگی به نشر در مشهد و نمایندگی ‌های سراسر کشور مراجعه کنند.