به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها به نقل از آستان نیوز، این اثر از دریچه اندیشه مقام معظم رهبری مفهوم امنیت سیاسی را در دو سطح امنیت ملی و امنیت انسانی بررسی می‌کند.
بر اساس این کتاب، در بررسی‌های مبتنی بر تعاریف علمی و مفاهیم امنیت سیاسی، اندیشه رهبر معظم انقلاب در دو سطح امنیت ملی و امنیت انسانی قابل تفکیک است. امنیت سیاسی در سطح ملی، ناظر بر حفظ نظام اسلامی و پایگاه مردمی آن است و در امنیت انسانی، متضمن برخورداری ملت از حقوق  مدنی و سیاسی  خود است. از جمله این حقوق مدنی و سیاسی می توان به امنیت انتخابات، حق رای و تعیین سرنوشت، نامزد شدن در انتخابات و انتخاب شدن؛ آزاد اندیشی و امنیت عقیده و بیان، آزادی های قانونی در صحنه سیاست، امنیت فعالیت احزاب و گروه ها، امنیت فعالیت مطبوعات و رسانه ها و نیز امنیت قومیت های ملی و اقلیت های مذهبی اشاره کرد.
از آنجا که شاخص های برشمرده در اندیشه مقام معظم رهبری، از موضوعاتی است که می توان اثرات آن را در صحنه اجرا بر روند پیشرفت و ثبات سیاسی، مشارکت مردمی و استحکام پایه های مردم سالاری دینی و تامین امنیت ملی مشاهده کرد، علی قاسمی و زهیر قاسمی نویسندگان این اثر سعی کرده اند زمینه آشنایی بیشتر و عمیق تر همگان را با ابعاد اندیشه مقام معظم رهبری در باب امنیت سیاسی فراهم کنند.  
این اثر در ۴ گفتار پیشینه و مبانی نظری امنیت، مفهوم امنیت سیاسی، امنیت سیاسی در اسلام و امنیت سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای تنظیم شده است و در قطع رقعی  و ۱۳۴ صفحه با قیمت ۱۸۰ هزار ریال در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.