به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اراکی شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به موضوع فتنه‌ها و بلایایی که آحاد بشر به آن مبتلا هستند، اظهار کرد: طی تاریخ بشریت این موضوع مطرح بوده و هرچه به ظهور نزدیک‌تر می‌شویم بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در روایت آمده است که دنیا همراه با بلا، مصیبت و مصائب است و این دنیا جای راحتی نیست، افزود: زندگی ما در بلاها و سختی‌ها پیچیده شده است و دلیل آن هم این است که خداوند آن چیزی را که بنا است در آخرت به بشر عطا کند بدون دلیل داده نمی‌شود و مؤمنین باید در دل بلاها و سختی‌های این عالم بتوانند ظرفیت خود را بالا ببرند.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) گفت: فتنه در قرآن در موارد متعدد مطرح و دو معنای مهم برای آن ارائه شده که یک معنا به معنای آشوب است، در آیه ۱۹۱ و ۲۱۷ سوره بقره می‌فرماید که این فتنه‌ها از جنگ‌ها شدیدتر و سخت‌تر است چراکه در جنگ سخت مال، جان و سرزمین آدم‌ها مورد تجاوز قرار می‌گیرد اما در فتنه‌ها فکر، دل، فرهنگ، عقاید و ارزش‌های آنها مورد هجمه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در فتنها گاهی میلیون‌ها آدم از نظر فکری و عقیدتی تلف می‌شوند، افزود: بر اساس روایات با آشوبی که عمر سعد و یزید در کربلابه پا کردند تمام مردم مرتد شدند مگر سه نفر که فرصت برای معرفی آن‌ها نیست.

حسینی اراکی افزود: یک فتنه نیز در قرآن به معنای آزمایش و امتحان مطرح شده مانند آیه ۲ سوره عنکبوت که خداوند می‌فرماید من همه ملت‌ها را مورد آزمایش قرار دادم تا خود انسان‌ها هم بفهمند که هر فردی چطور عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه همه انسان‌ها به فتنه‌ها و بلاها مبتلا می‌شوند و خداوند فتنه را از احدی بر نمی‌دارد، گفت: ایمان انسان در فتنها است که معلوم می‌شود و انسان برای باید از گمراهی در فتنه‌ها به خدا پناه ببرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید که هیچ تنگنا و گشایشی در زندگی شما نیست مگر اینکه برای خدا در آن سه هدف است؛ اول مشیت و اراده خداوند است، دوم حکم خداوند و سوم آزمایش و امتحان الهی است.

وی با اشاره به آیات ۱۵ و ۱۶ سوره فجر، غرور و ناامیدی را دو عامل اصلی بدبختی بشر عنوان کرد و گفت: خداوند می‌فرماید که تمام دادن‌ها و ندادن‌های من ابتلا و آزمایش شما است و اگر از این آزمایش موفق بیرون آمدید به من نزدیک می‌شوید.

حسینی اراکی گفت: خداند همه چیز را به حضرت سلیمان داد اما حضرت سلیمان مغرور نشد و فرمود این نعمت‌ها از فضل پروردگار است تا من را امتحان کند که آیا شکر نعمت را بجا می‌آورم یا نه و خداوند در کربلا همه چیز را از امام حسین علیه السلام گرفت اما ایشان ناامید نشدند و فرمودند که ما دنبال رضای خدا هستیم و بر بلا صبر می‌کنیم تا اجر صابران را ببریم.

وی با اشاره به ۴ ویژگی فتنه‌ها در آخر الزمان، بیان کرد: هرچه به عصر ظهور نزدیک‌تر می‌شویم فتنه‌ها و بلاها زیادتر و تاریک‌تر و تشخیص حق از باطل مشکل‌تر می‌شود، فتنه‌ها شدیدتر و سخت‌تر، و لطمات و آسیب‌های فتنه‌ها هم بیشتر می‌شود و افراد زیادی گرفتار آن می‌شوند.