به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون امشب طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه امروزه بشریت نیازمند این است که سبک زندگی خود را بر اساس سبک زندگی حسینی دنبال کند، اظهار کرد: ویژگی سبک زندگی حسینی این است که انسان را در دنیا عزتمند و در آخرت سعادتمند می‌کند.

وی افزود: در سبک‌های زندگی غیر اسلامی به ظاهر تلاش می‌کنند که زندگی انسان سرشار از لذت باشد ولی در باطن نمی‌توانند آرامش و عزت مندی را به زندگی انسان‌ها دهند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مدل‌های زندگی غربی انسان را از فطرتش دور می‌کند، گفت: در مدل‌های غیر اسلامی فقط به بعد غریزی انسان توجه می‌کنند و زندگی انسان را به زندگی حیوانی تنزل می‌دهند در حالی که در سبک زندگی حسینی و اسلامی یک تونل بین زمین و آسمان ایجاد می‌کنند تا انسان به سمت کمال و تعالی رشد کند.

وی بیان کرد: وقتی پای صحیفه سجادیه می‌نشینیم غیر از آرامش و حس رضایت مندی معنوی چیزی نمی یابیم که نشان از اوج زندگی معنوی آن حضرت دارد.

تراشیون زندگی امام سجاد علیه السلام را زندگی تربیتی دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های تربیتی حضرت سجاد علیه السلام این بود که غلام‌ها را در زندگی خود وارد می‌کردند و آنها را تربیت و سپس آزاد می‌کردند و هر کدام از آنها یک معلم و مربی دینی در جامعه می شدند.

وی ادامه داد: در سبک زندگی حسینی انسان به خدا نزدیک‌تر می‌شود اما جبهه مقابل در سبک زندگی غربی انسان را از خدا دور و به مادیات نزدیک و مادیات را فضیلت تلقی می‌کند و این طور القاء می‌کند که هر کسی ثروت بیشتری داشته باشد با فضیلت‌تر است.

سخنران حرم بانوی کرامت خانواده را به عنوان مهمترین خاستگاه فطرت الهی عنوان و ابراز کرد: هرچه در سبک زندگی اسلامی نسبت به خانواده تأکید می‌شود در مقابل در سبک زندگی غربی تعلقات انسان به خانواده را کم می‌کنند مدل خانواده را از تربیت محوری به لذت محوری تغییر می‌دهند.

وی با بیان اینکه مهمترین عنصر انسانی در تربیت جامعه مادر است، افزود: در سبک زندگی غربی تربیت را به نهادهایی مانند مهد کودک و مدرسه می‌سپارند و برای زنان اشتغالات دیگری از قبیل درآمدزایی و یا حتی پرداختن به آرایش و زیبایی و نمایش آن در جامعه ایجاد می‌کنند.

تراشیون با اشاره به وداع امام حسین علیه السلام در روز عاشورا با اهل بیت خود، گفت: امام حسین علیه السلام چهار بار به صورت خاص به خیمه‌ها آمدند و با هر کدام از اعضای خانواده به صورت خاص وداع کردند که نشان می‌دهد تا چه اندازه به زن و خانواده در سخت ترین شرایط اهمیت می‌دهند و با محبت برخورد می‌کنند.

وی اظهار کرد: در روایات آمده است که نشستن مرد در کنار همسرش ثواب اعتکاف در مسجد پیامبر(ص) را دارد و هر قدمی که مرد به سمت منزلش بر می‌دارد ثواب یک حج عمره را برای او می‌نویسند.

کارشناس مذهبی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) کسب رضایت خداوند را از مهم‌ترین عناصر در سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: زن در کسب رزق حلال می‌تواند بسیار مؤثر باشد ولی چنانچه زن به دنبال مادیات باشد می‌تواند شوهر خود را به ورطه کسب حرام بکشاند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی غربی به ظاهر جذاب است، افزود: این جذابیت فقط ظاهری است و کسی که فقط مادیات برایش اهمیت داشته باشد نه فقط آرامش ندارد بلکه زندگی او رنج آور و عذاب آور است و بیشتر خانواده‌هایی که مشکلات جدی و افسردگی دارند از افرادی هستند که به سبک زندگی غربی روی آورده‌اند.