به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام علی فتح‌الله‌زاده در گفتگویی با اشاره به اینکه مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها به شکل رسمی و سازمانی در سال هزار و سیصد و نود و یک بعد از حضور آیت‌الله سعیدی به عنوان تولیت آستان شکل گرفت، اظهار کرد: این مرکز با سه هدف شناسایی اسناد، تنظیم و فهرست نویسی و تدوین و نشر اسناد در آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) تشکیل شد.

وی با بیان اینکه شناسایی اسناد در دو بخش اسناد داخل آستان و خارج از آستان پیگیری می‌شود، گفت: در مدیریت‌های مختلف اسناد مختلفی همچون اسناد ساختمان،‌ اسناد فعالیت‌های فرهنگی و …. وجود دارد که قابل بررسی و پژوهش است؛ به طور مثال در بحث شکل‌گیری خدام افتخاری، تصور ما بر این بود که در دو یا سه دهه گذشته شکل گرفته است،‌ اما اسنادی داریم که این بحث در سال‌های بسیار دور وجود داشته است.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) افزود: یک سری اسناد هم بیرون آستان موجود است؛ برای مثال اسناد املاک آستان مقدس که ممکن است در استانداری، شهرداری، اداره ثبت یا اوقاف، مرکز اسناد ملی یا مرکز اسناد مجلس وجود داشته باشد که پیگیری‌های مختلفی برای شناسایی، دریافت و ساماندهی این اسناد صورت گرفته و می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از یک میلیون و سیصد هزار سند شناسایی شده و هر روز نیز اسناد جدیدتری شناسایی می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فتح الله زاده با بیان اینکه مأموریت دوم مرکز اسناد، تنظیم اسناد شناسایی شده و فهرست‌نویسی آنها است، افزود: اسناد پس از دریافت بر اساس موضوع و کلید واژه‌هایی که تعریف شده فهرست‌نویسی و تصویربرداری می‌شود و تصویربرداری هم به صورت دیجیتالی صورت می‌گیرد تا اسناد به صورت کامل حفظ شود و پس از فهرست‌نویسی و تصویربرداری این اسناد برای بهره‌برداری‌های بعدی آرشیو می‌شوند.

وی ادامه داد: مأموریت سوم مرکز اسناد تدوین و نشر اسناد است؛ به طور مثال در موضوع وقف یا انواع وقف یک کار پژوهشی روی اسناد صورت می‌گیرد که چند مدل وقف در آستان وجود دارد، وقف‌نامه‌ها بررسی می‌شود و کار پژوهشی روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) بیان کرد: برخی از کارهای پژوهشی و تولیدی در مرحله‌ی اول در خود مجموعه شکل می‌گیرد که بیشتر انعکاس دهنده‌ی اجمالی و چکیده‌ی مطالب است و در مرحله بعدی پژوهش‌های تفصیلی مانند نوشتن پایان‌نامه‌ها، کتاب‌ها و پژوهش‌های مفصل و علمی است که این اسناد در مراکز علمی،‌ دانشگاهی و تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.