به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، پنجم اکتبر مصادف با ۱۴ مهر به عنوان روز جهانی معلم نام‌گذاری شده است که به این مناسبت از شاگرد و معلمی که زبان‌زد عالم هستند یاد می‌کنیم.
دختر امام موسی بن جعفر علیه‌السلام در روز اول ذيقعده سال ۱۷۳ هجری، در شهر مدينه چشم به جهان گشودند. اين بانوی بزرگوار، از همان آغاز، در محيطی پرورش يافته كه پدر و مادر و فرزندان، همه به فضايل اخلاقی آراسته بودند.
حضرت معصومه سلام‌الله علیها در خاندان سرچشمه علم و تقوا رشد یافته و پس از آنكه پدر بزرگوار خانواده به شهادت رسيدند، فرزند ارجمند آن امام، يعنی حضرت رضا علیه‌السلام عهده دار امر تعليم و تربيت خواهران و برادران خود شدند و مخارج آنان را نيز بر عهده گرفتند.
در اثر توجهات زياد آن حضرت، هر يك از فرزندان امام كاظم علیه‌السلام به مقامی والا دست يافتند و زبانزد همگان گشتند اما در این میان حضرت معصومه سلام‌الله علیها ویژه‌تر مورد توجه امام قرار گرفتند.
بدون ترديد بعد از حضرت رضا علیه‌السلام، ميان ۳۶ دختر و پسر امام كاظم علیه‌السلام، حضرت معصومه سلام‌الله علیها از نظر علمی و اخلاقی، والاترین مقام را به خود اختصاص دادند و اين حقيقت از اسامی، لقب‌ها، تعريف‌ها و توصيفاتی كه ائمه اطهار (ع) از ايشان كرده‌اند، آشكار است.
حضرت معصومه سلام‌الله علیها از هر فرصتی از آموزه‌های برادر استفاده کرده و ایمان، معرفت و علم خود را ارتقا می‌دادند به صورتی امام رضا علیه‌السلام نیز به صورت ویژه شیفته و وابسته ایشان شده بودند.
عبادت و زهد، پارسايی و تقوا، راستگويی و بردباری، استقامت در برابر ناملايمات، بخشندگی و پاكدامنی و نيز ياد خدا از صفات برجسته اين بانوی پاك سيرت و نيكو سرشت به شمار می‌رود.
امام رضا علیه‌السلام در روایتی خطاب به یکی از یاران خود به نام سعد می‌فرمایند: ما را قبری نزد شما است، سعد می‌گوید: فدایت گردم، منظورتان حضرت فاطمه دختر موسی بن جعفر است؟ امام در جواب می‌فرمایند: بله، هر کسی او را در حالی که به حقش آشناست، زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.
حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها مظهر فضايل و مقامات است. روايات معصومان (ع) فضيلت‌ها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت می‌دهد.
امام صادق علیه‌السلام در‌اين‌باره می‌فرمايند:«آگاه باشيد كه برای خدا حرمی است و آن مكه است و برای پيامبر خدا حرمی است و آن مدينه است و برای امير مومنان علی علیه‌السلام حرمی است و آن كوفه است. بدانيد كه حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است.آگاه باشيد كه قم،كوفه كوچك ماست،بدانيد بهشت هشت دروازه دارد كه سه تای آن‌ها به سوی قم است و بانويی از فرزندان من به نام فاطمه،دختر موسی،در آن جا رحلت می‌كند كه با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت می‌شوند.»
حضرت معصومه سلام‌الله علیها به نیت پیوستن به برادر خود از مدینه به سمت مرو (خراسان امروزی) حرکت می‌کند اما در مسیر مورد هجوم راه‌زنان و ظالمان قرار می‌گیرند، پس از ورود به شهر قم، تنها ۱۷ روز در قيد حيات بودند و سپس بر اثر جراحت دعوت حق را لبيك گفته و به سوی بهشت برين پرواز كردند.