به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنرانی در حرم بانوی کرامت از فضای مجازی و شبکه استانی نور پخش شد، اظهار کرد: رسول گرامی اسلامی در جامعه‌ای مبعوث شدند که در قرآن کریم چهار مرتبه به‌عنوان جامعه جاهلی معرفی‌شده به‌گونه‌ای که غرق در قمار، فحشا، ربا، زنده‌به‌گور کردن دختران و… بودند.

وی افزود: حضرت علی علیه‌السلام در خطبه دوم نهج‌البلاغه در خصوص جامعه جاهلی می‌فرماید هدایتی برای انسان‌ها نبود و خداوند معصیت می‌شد و شیطان یاری و ایمان در این جامعه مخذول بود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نبی گرامی اسلام به مدت ۲۳ سال مبعوث شدند و جامعه را در سه بعد باورها و اعتقادات، رفتارها و روابط را اصلاح نمود.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: اصلاح اجتماعی امری ضروری است چراکه انسان یک موجود اجتماعی است و اصلاح جامعه منوط به اصلاح افراد است و حقوق همسایه، حق محیط‌زیست …. باید به‌درستی اجرا شود و اصلاح جامعه در حقیقت جامعه بدون منکر است.

وی یادآور شد: احترام به‌حقوق شهروندی، تأمین هزینه‌های مالی شهر و… همگی در راستای اصلاح جامعه است و باید شهروندان تحت یک قوانین شهروندی در جامعه زندگی کنند.

رفیعی در ادامه گفت: ایجاد کانون فکری در مساجد توسط رسول خدا برای کارکرد فرهنگی در جامعه یک امر بسیار مهم بود که باید الگو گیری کنیم و در جامعه امروزی به آن‌ها بپردازیم.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی اظهار کرد: متأسفانه امروزه کارکرد مساجد محدودشده است درحالی‌که مساجد می‌تواند کانون بسیاری از امور اجتماعی ، فرهنگی و دینی و… شود.

وی خاطرنشان کرد: کتابت قانون اساسی در راستای حقوق شهروندی و ایجاد اخوت بین شهروندان و تساوی بین شهروندان در حقوق اجتماعی از دیگر اقدامات رسول خدا بود که توانست ملاک‌های دنیوی را کنار بزند و ملاک برتری شهروندان را تقوا و دین بداند.

رفیعی تأکید کرد: شایسته‌سالاری در مکتب رسول خدا یکی دیگر از اقدامات رسول خدا بود و برای داشتن یک جامعه سالم باید تمامی ارکان درست باشد چراکه جامعه دینی همانند یک پازل است و باید تمامی ارکان یک جامعه دینی باشد.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: متأسفانه از اول انقلاب محکم جلوی ربا ایستادگی نکردیم درحالی‌که ربا جنگ با خداست و هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: یک مصلح اجتماعی و دعوت‌کننده به‌حق زمانی موفق می‌شود که سخنان خودش با عملکردش مطابق باشد و عمده‌ترین و مهم‌ترین چیزی که رسول خدا را در جامعه جاهلی موفق نمود ، عینیت عملکرد خودش با سخنانش بود و این باید الگویی برای مسئولین باشد و دوگانگی بین گفتار و عمل بین مردم تضاد ایجاد می‌کند و مردم را به دین بدبین خواهد کرد.

رفیعی در پایان گفت: در چهل سال بعد از انقلاب هیچ‌وقت شرایط سخت امروز را نداشتیم و بیماری کرونا ازیک‌طرف و این گرانی، اختلاس‌ها، بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌ها و…. از طرف دیگر باعث شده است مسئولین در یک آزمون بسیار سخت قرار بگیرند و تک‌تک  ما مسئول هستیم که خدای‌ناکرده به اعتقادات جوانان خدشه وارد نشود.