این روزها که دستها از پنجره فولادت دور شده تازه دلتنگی را می‌شود معنا کرد. معنی همان نعمتی که تعبیرش بودن در صحن وسرایت بود و حالا از ما دریغ شده است. اما تو همان امام رئوفی، چه در صحن و سرای نورانیت و چه در کیلومترها دورتر عمق مهرت می‌نشنید بر جان هرکسی که به قصد قربتت صلوات خاصه امام رضا علیه‌السلام میخواند.

افتخار یوسفی استاد جامعه الزهرا طی گفت‌وگویی اظهار کرد: عبادت‌های شبانه و تقید به عبادت خداوند و تشویق مردم جزو لاینفک زندگی این امام معصوم بود که دائم شیعیان را به آن تاکید می کردند.در روایتی از ایشان آمده است که مبادا عمل صالح را به بهانۀ دوست داشتن آل محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم رها کنید و مبادا محبت ایشان و تسلیم در برابر اوامرشان را به اتکای عبادت و عمل نیکوی خود از دست بدهید؛ زیرا هیچ کدام از این دو، به تنهایی قبول نمی‌شود.

استاد حوزه ادامه داد: محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام قطعا لازم است و بدون آن هیچ عبادتی پذیرفتی نیست و عمل صالح باید در کنار ایمان و عبادت خداوند و حب به اهل بیت علیهم‌السلام باشد از این رو باید با توجه به سیره عبادی امامان معصوم بعد معنوی خویش را تقویت کنیم همچنین باید دائم از اعمال خویش مراقبت و استغفار کنیم.

وی با اشاره به سیره علمی امام رضا علیه‌السلام گفت: ایشان در مدینه مجالس علمی را برگزار می کردند و در زمانی که به ایران سفر کردند نیز پاسخگوی سوالات شیعه و سایر ادیان بودند و مناظره هایی در زمینه های مختلف برگزار می کردند که نشانگر توان علمی این حضرت بود.

استاد جامعه الزهرا گفت: بعد علمی این امام معصوم به بعد عبادی گره خورده بود به گونه ای که وقتی مناظره ای با سایر ادیان داشتند زمان اذان که می رسید از جا بلند می نشستند و نماز می خواندند و حضرت می فرمودند درس را تعطیل می کنیم و بعد از اقامه نماز باز می گردیم.

وی تاکید کرد: عبادت در همه ابعاد زندگی حضرت جریان و وقتی که به صورت اجباری ولیعهدی در کاخ مامون حضور داشت و به آن تاکید  داشتند.

یوسفی با اشاره به توصیف ایمان در فرمایشات امام رضا علیه‌السلام گفت: ایشان سه ویژگی از جمله معرفت به قلب، اقرار به لسان و عمل به ارکان را مطرح می کنند که باید این سه خصوصیات در کنار یکدیگر باشد تا ایمان انسان محکم باشد.

وی بیان داشت: امروزه با شبهاتی در فضای مجازی مواجه می شویم که جواب آن را نمی دانیم اگر ایمان و معرفت قلبی باشد پاسخ آن را از اهل علم و عالمان می  خواهد و از آن دست بر نمی دارد.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: اگر دلی پاک است باید در عمل نیز مشخص باشد و در واجبات و ترک محرمات و پایبندی به آموزه های دینی در عمل آن را به اثبات برساند چراکه عمل ناشی از اعتقاد انسانهاست.

امام رضا علیه‌السلام لحظه ای دست از احیای دین برنداشت

به گفته رقیه درویشی امام رضا علیه‌السلام در کل حیات خود شخصیت فعال و جریان سازی دارد که وقایع عظیم تاریخی به دست مبارک ایشان رقم خورده و اتفاقاتی که همه با هدف احیاء دین اسلام صورت می گرفته است.

استاد جامعه الزهرا افزود: مامون خلیفه زمان این امام معصوم قصد داشت با ولایت عهدی امام هشتم مهر تایید برظلم و ستم های خویش قراردهد درصورتی که امام با دانایی خاصی برای او پیش شرط گذاشت؛ اینکه در هیچ امر حکومتی نظر ندهد و در هیچ عزل ونصبی دخالت نکند.

وی افزود: سفر تاریخی امام رضا علیه‌السلام، جریان ولایتعهدی ایشان و شهادت حضرت به دست مامون از مهمترین  صفحات سرنوشت ساز در دفتر تاریخ شیعه است.

استاد حوزه با اشاره به اهداف مامون در ولایتعهدی ثامن الحجج علیه‌السلام گفت: مامون با پیشنهاد منصب حکومتی به امام رضا علیه‌السلام اهدافی از جمله کاستن از تضاد علویان با عباسیان، فرو نشاندن نهضت ها، نظارت بر امام و محدود ساختن آن حضرت، مخدوش ساختن قداست امام، مشروع جلوه دادن خلافت و یافتن پایگاه مردمی بود.

وی ادامه داد: درصورت عدم پذیرش ولایتعهدی از سوی امام، هر خطری از سوی مامون جامعه شیعیان را تهدید می کرد. پس تصمیم امام در جهت حفظ جان خویش نبود بلکه مصالح عامه مسلمانان را در نظر می گرفت.

درویشی خاطر نشان کرد: امام در کل این سفر لحظه ای از تبلیغ دین و هدایت انسان ها دست بر نمی دارد. ایشان در زمینه مسائل اعتقادی، سیاسی به آگاه سازی مردم می پردازد و با آغاز سفر و حرکت خود سبک زندگی دینی و سیاسی امامان پیش را تایید می کند.

وی گفت: نوع زندگی و مشی اجتماعی و ارتباطات امام در طول مسیر حرکت از مدینه تا مرو نظر مردمان را نسبت به مراتب علم و عمل و زهد و معنویت و اخلاق آن حضرت روشن و شفاف کرد و جلوه علمی امام را در مناظرات و مباحثات بزرگ بین ادیان تجلی ساخت و از طرفی ارتباط با شیعیان را به نمایش گذاشت.

استاد جامعه الزهرا تاکید کرد: مجموعۀ این تدابیر و عوامل سبب شد تا امام بر خلافت پندار مأمون بیش از پیش در میان مردم شناخته شود و محبوب قلب ها واقع شود و در فاصله ای نه چندان طولانی مأمون از ترفند سیاسی خود، احساس نارضایتی کند و به فکر شهادت امام برآید که در نتیجه حضرت را  به شهادت رساند.

حدیث سلسلةالذهب یادگاری از امام رضا علیه‌السلام

انسیه یوسفیان هم با اشاره به حدیث سلسلة الذهب گفت: این حدیث به موضوع توحید که مساله مشترک در بین همه ادیان است اشاره شده و بعد از آن به مساله ولایت و جایگاه آن پرداخته است.

وی افزود: بر اساس این حدیث امام رضا علیه‌السلام با اشاره به اینکه توحید حصن و اصل دین است در این حدیث عنوان کردند که مسیر رسیدن به توحید حقیقی و یافتن توحید ناب و پرستش اثر گذار،گرفتن حقائق از امام و پیروی از آن است.

استاد جامعه الزهرا ادامه داد: همچنین فرمایشات این امام در تاریخ در کتاب علامه طبرسی و اخبارعیون الرضا علیه‌السلام بسیار زیاد نقل شده است.

وی به موضوع ولیعهدی تحمیلی امام رضا علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: مامون یکی از حاکمان زمان امام هشتم برای اینکه بتواند پایه های حکومت را محکم تر کند پیشنهاد ولیعهدی را به این امام بزرگوار داد.

استاد حوزه ابراز داشت: امام بعد از مدتها وقتی تهدید به قتل شدند و برای حفظ جان شیعیان مجبور به قبول ولیعهدی با چهار شرط احدی را به کار دولتی منصوب نکند، هیچ‌کس را عزل نکند، هیچ رسم و روشی را نقض نکند و فقط از دور مورد مشورت قرار گیرد قبول کرد ولی بارها اعلام ناراحتی خویش را از این ولایتعهدی اعلام کردند.

وی با تاکید بر اینکه پیشوای هشتم شیعیان عالم آل محمد علیه‌السلام لقب گرفتند گفت: مامون برای اینکه خودش را در بین مردم برجسته کند و به اهداف شوم خویش برسد جلسات مناظره بین امام رضا علیه‌السلام و سایر ادیان برگزار می کرد که در این جلسه ها جایگاه امام معصوم والاتر می شد و اینگونه نقشه هایش بر آب شد.

یوسفیان گفت: امام رضا علیه‌السلام تاکید داشتند که هر چیزی که مردم به او نیاز داشتند توسط نبی خدا و جایگاه امامت در کتاب قرآن بیان شده است که الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ : امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم.

وی تاکید کرد: امامت جایگاه والایی دارد که بشر با عقل ناقص خویش نمی تواند آن را انتخاب کند از این رو خداوند با انتخاب رسول خدا و سلسله امامت مشروعیت جایگاه امامت و ولایت را تبیین کرده است.

استاد جامعه الزهرا خاطر نشان کرد: امامان معصوم هیچ نقطه سیاهی در پرونده شان نداشتند و اینگونه شد که توانستند از سوی خداوند به جایگاه امامت و سرپرستی امت دست یابند از این رو امامت در غیر از آل رسول نیست.

وی با اشاره به اینکه قرآن تا قیامت کتاب قانون است گفت: اکنون خیلی ها در مقابل قرآن اظهار نظر می کنند و مدعی هستند که این کتاب برای این دوره نیست و در مقابل آن سنگر می گیرند.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: تمام این مباحث ریشه در حسادت به اهل بیت و جامعه اسلامی دارد که با ظهور مهدی موعود کشورهای اسلامی و علوی در لطف و عنایت حضرت صاحب الامر حفظ و از بلاها به دور خواهند ماند.