به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی صبح امروز طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام الله علیها که در برنامه به تو از دور سلام شبکه دو سیما پخش شد، با تبریک میلاد حضرت زینب سلام الله علیها بحثی را با عنوان «مدیریت بحران» راجع به زندگانی عقیله بنی هاشم(س) بیان کرد.

وی با اشاره به بحران‌های زیادی که در زمان اولیاء الهی روی داده است، گفت: این بحران‌ها گاهی اعتقادی بوده مانند زمان حضرت موسی (ع) که وقتی از میقات بازگشتند دیدند که هزاران نفر گوساله پرست شده‌اند، گاهی اقتصادی بوده مثل زمان حضرت شعیب که قوم ایشان مبتلا به کم فروشی شدند و گاهی هم مانند زمان حضرت لوط(ع) جامعه دچار بحران اخلاقی بوده است.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه جامعه زمان پیامبر اسلام(ص) هم دچار بحران جاهلیت شده بود و بت می‌پرستیدند، افزود: نقش انبیاء الهی در مدیریت بحران خیلی مهم است زیرا مدیر و رهبری که می‌خواهد جامعه را از بحران نجات دهد باید ویژگی‌های خاصی را داشته باشد.

وی حضرت زینب سلام الله علیها را مدیر بحران واقعه عاشورا و جریانات بعد از آن دانست و گفت: ایشان توانستند آگاهانه و عاقلانه این جریان را تا مدینه برسانند و کاری کردند که این واقعه تحریف نشود و پیام کربلا در کربلا نماند.

رفیعی با اشاره به ویژگی‌های حضرت زینب سلام الله علیها برای مدیریت بحران کربلا اظهار کرد: مدیریت بحران حضرت زینب سلام الله علیها در عاشورا مانند مدیریت بحران پیامبر(ص) در جنگ های احد و تبوک بدون هیچ امکاناتی بود که کار بسیار دشواری است.

وی با اشاره به اصول حاکم بر مدیریت بحران حضرت زینب سلام الله علیها اظهار کرد: اولین اصل، خدامحوری است که اگر انسان اتکاء به خدا داشته باشد کار پیش می‌رود و به انسان آرامش می‌دهد؛ حضرت زینب سلام الله علیها نیز بعد از آن همه مصیبت فرمودند که خدایا این قربانی را از ما قبول کن بنابراین همه کربلا تجلی یاد خدا می‌شود و نماز شب ایشان ترک نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه اصل دوم در مدیریت بحران را عقلانیت، حرکت در مسیر خرد و پرهیز از غلو و تندروی عنوان کرد و افزود: عقلانیت یعنی پرهیز از عمل احساسی و ما این عمل عاقلانه را در رفتار حضرت زینب سلام الله علیها می‌بینیم که با وجود اینکه برای برادر خود عزاداری می‌کنند و در گودی قتلگاه روضه می‌خوانند ولی در سخنرانی مقابل یزید کاملا عاقلانه رفتار می‌کنند.

وی ویژگی سوم یک مدیر در مدیریت بحران را شجاعت و قاطعیت دانست و گفت: ترس‎، زبونی و عقب نشینی در مقابل دشمن به مدیریت بحران لطمه می‌زند و اینکه رهبر معظم انقلاب در بحران امروز ایران می‌فرمایند من انقلابی هستم به خاطر عقلانیت و شجاعت ایشان است و ما این رفتار را در سخنرانی حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید و تحقیر او مشاهده می کنیم.

رفیعی ولایت مداری، صبر و جامع نگری را از دیگر خصوصیات مدیریت بحران برشمرد و ادامه داد: یک مدیر در هیچ شرایطی نباید حقی را نا حق کند زیرا هدف وسیله را توجیه نمی‌کند وحضرت زینب سلام الله علیها نیز همواره این اصول را مدنظر داشتند و به خوبی توانستند بحرانی که پس از واقعه عاشورا با آن مواجه بودند را مدیریت کنند.