به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها طی سخنانی در حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام الله علیها که از شبکه‌های نور و شما منعکس شد، اظهار کرد: قرآن مجید خطاب به همه مردم می‌فرماید ای مردم خدایی را که شما را آفریده، بندگی کنید تا به ترقی و کمال برسید.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر که نماز معراج مؤمن است، گفت: انسان به هر جا که برسد از بندگی خدا رسیده است و خود پیامبر هم خود را عبد می‌دانست و خداوند هم در قرآن از انبیاء به عنوان عباد الصالحین یاد می‌کند.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به این که شناخت و معرفت خدا مقدمه عبادت است، افزود: عبادت خدا نفعش به خود ما بر می‌گردد نه به خدا زیرا خداوند غنی بالذات است و از زبان حضرت موسی در سوره ابراهیم می‌فرماید که اگر همه مردم روی زمین کافر شوند خدا بی نیاز است.

وی عبادت و تقرب به خدا را نردبان ترقی دانست و گفت: در خانه حضرت داوود هرگز عبادت متوقف نمی‌شده و در عین حالی که حضرت داوود و حضرت سلیمان علیهم السلام انسان‌های متمکنی بودند ولی بندگی خدا را ترک نمی‌کردند؛ پیامبر فرمودند که نماز نور چشم من است و اصحاب ایشان بیان می‌کنند که وقتی هنگام نماز می‌شد گویی پیامبر صلوات الله علیه ما را نمی‌شناخت و ما هم ایشان را نمی‌‍شناسیم.

نظری منفرد نماز با کسالت را به خاطر عدم معرفت خدا دانست و گفت: وقتی انسان در برابر مالک الملوک قرار می‌گیرد اگر معرفت داشته باشد نمی‌خواهد که از این حالت جدا شود و این که اولیاء خدا به نماز و عبادت علاقه داشتند به خاطر سطح معرفتشان بود.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها هم در مکتب پیامبر صلوات الله علیه هستند و در عبادت فوق العاده بوده اند، گفت: یکی از بزرگان عامه می‌گوید که در میان امت کسی عابده تر از حضرت زهرا سلام الله علیها نبوده و سپس ادامه می‌دهد که ایشان آنقدر (در نماز) روی پا می‌ایستاد که پاهایشان ورم می‌کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسانی که در مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها تربیت شده اند هم همینطور بودند، گفت: امام حسین علیه السلام در شب عاشورا می‌فرمایند که از دشمن فرصت بخواهید تا امشب را نماز بگذارم و خدا را عبادت کنم؛ حضرت زینب کبری سلام الله علیها هم یکی از القابشان «عابده آل علی» است و امام حسین علیه السلام به خواهرشان فرمودند که من را در نماز شب خود فراموش نکن.

وی با اشاره به دفاع حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولایت، گفت: بعد از پیامبر صلوات الله علیه رویدادهای مختلفی اتفاق افتاد ولی محور همه تلاش‌های حضرت زهرا سلام الله علیها مسأله ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است.

نظری منفرد گفت: ام سلمه وقتی احوال حضرت زهرا سلام الله علیها را پرسید ایشان فرمود که من شبی را صبح کردم در حالی که بین فقدان پدر و ظلم به امیرالمؤمنین علیه السلام هستم و امامت کسی که در قرآن بیان شده و پیامبر صلوات الله علیه به آن تصریح کرده غصب شده است.

وی ادامه داد: محمود بن لبید که از اصحاب پیامبر صلوات الله علیه بود وقتی دلیل گریه حضرت زهرا سلام الله علیها را پرسید ایشان فرمود که مگر غدیر را فراموش کردید در حالی که پیامبر صلوات الله علیه در غدیر همه چیز را بیان کرده بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه ای که در مسجد در دفاع از امیرالمؤمنین علیه السلام خواندند فرمودند که  هر وقت فتنه ای بر پا می‌شد پیامبر صلوات الله علیه علی علیه السلام را به مقابله با آن می‌فرستاد و علی علیه السلام از دهان فتنه بر نمی‌گشت مگر اینکه نرمی گوش دشمن را لگد کرده بود و شما در خانه هایتان راحت نشسته بودید و منتظر بودید که خبر شهادت علی علیه السلام را بشنوید.

وی تصریح کرد: این صحبت‌های حضرت زهرا سلام الله علیها نشان می‌دهد که محور تلاش‌های ایشان مسأله ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بوده و در خطبه‌ای که در مسجد خواندند حضرت می‌فرمایند که پیامبر صلوات الله علیه زمام شتر خلافت را دست علی علیه السلام داد و اگر اینطور می‌ماند ایشان این مرکب را به سرچشمه‌ای می‌برد که مردم آب زلال وحی را از آن بنوشند.

نظری منفرد اظهار کرد: باید ولایت مداری را از حضرت زهرا سلام الله علیها یاد بگیریم که جانشان را برای این کار گذاشتند و ما هم باید تا پای جان خود ولایت مدار باشیم.