به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره بقره که از بستر فضای مجازی و صحن‌های حرم مطهر پخش شد، با اشاره به آیه ۱۸۹ سوره بقره گفت: قوم بنی‌اسرائیل درخواست‌های نادرست و سؤالات بیجایی از حضرت موسی علیه‌السلام  می‌کردند اما مسلمانان از نبی خدا سؤالات منطقی و اساسی می‌پرسیدند.

وی افزود: در قرآن کریم ۱۴ مورد کلمه «یسئلونک» آمده است که بعضی از آن‌ها مربوط به احکام بوده مبنی بر سؤال  از ماه‌های حرام یا حکم قمار و شراب ، یا سؤالات اعتقادی بوده که مثل سؤال از قیامت و زمان آن ، یا سؤالات تاریخی و یا پرسش‌های اخلاقی و اجتماعی بوده مثل سؤال از انفاق و حدود انفاق که این سؤالات اصلاً غیر مربوط نبوده و خداوند نیز به‌اندازه وسع مخاطبین جواب داده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پرسش گری اشکال ندارد اما سؤالات بی‌خود و بی‌ربط مذموم است و طبق آیات قرآن کریم و روایات  انسان‌ها از انجام سؤالات بی‌ربط نهی شده‌اند.

رفیعی تأکید کرد: طبق روایت سؤالات باید برای فهم و درک و یادگرفتن پرسیده شود نه برای اذیت نمودن و زحمت انداختن و سنجش علمی طرف مقابل باشد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی یادآور شد: پرسش و پرسش گری عیب نیست و در تاریخ فراوان ذکرشده است که افراد خدمت ائمه معصومین می‌رسیدند و سؤالات خود را مطرح می‌کردند.

رفیعی اظهار داشت: کسانیکه خدمت رسول خدا رسیده بودند سؤالاتشان در خصوص خلقت ماه و جایگاه ستارگان نبود و فقط می‌خواستند بدانند این هلال ماه چه کارایی و چه فایده‌ای برای انس آن‌ها دارد.

وی افزود: خداوند فرمود ای نبی خدا به آن‌ها بگو این برای تعیین وقت حج و مناسبت‌هاست و به‌نوعی مواقیت است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: قبل از اسلام حج بوده و مردم حج را انجام می‌دادند  منتها اشکالاتی درانجام حج بوده مثل عریان طواف کردن ، طواف در صفا و مروه میان دو بت  و فخرفروشی حجاج به همدیگر درزمانی که در منا تجمع می‌کردند که تمامی این موارد توسط رسول خدا نهی شد.

رفیعی خاطرنشان کرد: با ظهور اسلام اقدامات نبی خدا بر سه بخش انکاری، اثباتی و اصلاحی بود به همین خاطر امثال  شراب را انکار و ماه‌های حرام را اثبات و حج را اصلاح کردند.

وی در ادامه با اشاره به سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها گفت: جزئیات وفات حضرت به‌درستی در تاریخ نیامده است و زمانی که حضرت به خانه حضرت علی علیه‌السلام آمدند فرزندان حضرت علی علیه‌السلام  بزرگ‌شده بودند اما آنچه از این بانوی بزرگوار در تاریخ به دست ما رسیده است تماماً ادب ، ایثار، شجاعت، اصالت و شرافت این خاندان و این بانوی بافضیلت است.

رفیعی تأکید کرد: این بانوی بزرگوار مادر چهار شهید واقعه کربلاست و مادران شهدای دفاع مقدس پرورش‌یافتگان مکتب حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها هستند و مادران شهدا در حقیقت از این مکتب درس گرفته‌اند.

وی افزود: این بانوی بزرگوار زمانی که فرزندان خود را به کربلا فرستادند  در مدینه سکونت داشتند و اولین کسی که برای فرزندان خود شعر گفته است خودشان بودند و هنوز اخبار درستی از کربلا نرسیده بود به همین خاطر اشعار این بانوی باکرامت از شیوه شهادت حضرت عباس علیه‌السلام به خاطر اخبار غیررسمی و تائید نشده جان‌سوز اما با تردید همراه بوده است.