به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد محدثی طی سخنانی در اختتامیه دومین کنگره شعر فاطمی در حرم بانوی کرامت اظهار داشت: داشتن توفیق برای سرودن شعر و یاد منقبت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام یک جایزه ویژه است و این توفیق نصیب هرکسی نمی‌شود.

وی افزود: این‌گونه مراسم و جشنواره‌ها سبب می‌شود استعدادهایی در مسیر خاص و ارزشی شکوفا شود و ارزش پیدا کند و به غنای فرهنگ دینی و ادبیات آیینی افزوده شود.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: یکی از گام‌های خوبی که در سال‌های گذشته برداشته‌شده چاپ مجموعه‌ای از اشعار آیینی به مناسبت‌های مختلف بوده که بر غنای معارف ادبی افزوده است.

نویسنده برجسته کشوری خاطرنشان کرد: مجموعه‌سازی برای آثار پراکنده کار ارزشمندی است و باید اشعاری که به یاد حضرت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها سروده شده گردآوری ، چاپ و عرضه شود تا گامی در راستای غنای فرهنگ دینی باشد.

وی در ادامه درباره شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: اگر در متون دینی به‌دقت توجه شود شخصیت حقیقی و جامعیت حضرت زهرا سلام‌الله علیها در معارف دینی به‌درستی بیان‌شده است.

محدثی افزود: هر جا مفهوم جهاد ،شهادت ،حجاب و عفاف و حیا، دفاع از ولایت، همسرداری و خانواده الگو مطرح می‌شود نام حضرت زهرا سلام‌الله علیها نیز به میان می‌آید.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: اگر به دنبال تربیت نسل دوستدار اهل‌بیت(ع) هستیم، پیش‌نیازش انتقال معرفت اهل‌بیت(ع) به فرزندان است که این معرفت می‌تواند محبت را به دنبال داشته باشد.

محدثی یادآور شد: شناخت و شناساندن اهل‌بیت(ع) می‌تواند منجر به محبت و مودت شود و در نهایت تبعیت عملی و اطاعت را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: باید اهل‌بیت(ع) جنبه الگویی برای ما داشته باشند و مسئولیت افرادی که در این حوزه‌ها شعر و آثار ادبی خلق می‌کنند بسیار سنگین است چراکه این اشعار و سروده‌ها و متن‌ها در جامعه تبدیل به فرهنگ خواهد شد.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: اشعار خرافی، سست، غلوآمیز، سخیف و بی‌محتوا نیز تبدیل به فرهنگ خواهد شد به همین خاطر باید مواظب محتوای ادبی اشعار و سروده‌ها و متون ادبی باشیم.

محدثی تأکید کرد: شاعر آیینی و اهل‌بیت(ع) باید توجه کند که معرفت را از چه سرچشمه‌ای به دست می‌آورد چون انسان بازتاب‌دهنده چیزی است که می‌خواند، می‌آموزد و منتقل می‌کند و بازنشر خواهد داد.

سخنران اختتامیه دومین کنگره شعر فاطمی خاطرنشان کرد: لازم است اشعار، سروده‌ها و متون ادبی که در این‌گونه جشنواره‌ها خلق می‌شود تبدیل به کتاب شود تا هم به غنای متون و اشعار آیینی اضافه شود و هم به‌نوعی ترویج کننده فرهنگ دینی شود.