به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، قم و انقلاب اسلامی ایران پیوندی ناگسستنی دارند و مقام معظم رهبری در توصیفی از این شهر، قم را سرچشمه اصلی و پشتوانه معنوی انقلابی می دانند که دنیا را متحول کرد و در تعبیری دیگر قم را شهر انقلاب، مرکز انقلاب و مادر انقلاب معرفی کرده اند.

قم شهری است که از صدر اسلام مورد توجه ائمه علیهم السلام بوده و وقوع انقلاب اسلامی از این شهر در روایات پیش بینی شده بود به صورتی که امام هفتم در روایتی به صراحت به این موضوع اشاره کرده و فرمودند «مردی از قم مردم را به سوی حق فرا می خواند، بر گرد او مردمانی جمع می شوند که همچون قطعات آهن استوارند، طوفانها آنها را به لرزه نمی اندازد و از جنگ خسته نمی شوند و ترسی از خود نشان نمی دهند، بر خدا توکل دارند و عاقبت از آنِ پرهیزکاران است». (بحار الانوار، ج ۶۰، ص۲۱۶) و بسیاری از علما این روایت را با حرکت انقلابی امام خمینی(ره) و قیامی که از قم آغاز شد تطبیق داده اند.

اگرچه بنابر روایاتی که از پیامبر(ص) و امام صادق علیه السلام نقل شده است قم حتی قبل از ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به این شهر نیز تقدس داشته اما شاید تحول علمی و تأسیس حوزه علمیه در این شهر بدون حضور حضرت معصومه سلام الله علیها و برکات و کرامات این حضرت به علما و اندیشمندان و زائران ممکن نبود.

بنا بر نقلی اساس و انگیزه‌ی اصلی حضور آیت‌الله حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم، در این شهر مقدس و تلاش ایشان برای شکل‌گیری این حوزه‌ علمیه‌ مؤثر در جهان تشیّع، وجود مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها و بهره‌مندی از عنایات ایشان بوده است. در همین راستا مشاهده می‌شود که آیت‌الله بروجردی، مرجع جهان تشیّع، به‌رغم وجود فضاهای دیگر، خود را مقیّد می‌دید که تمامی اشتغالات علمی‌اش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها باشد و بر کسب توفیق از حضرت معصومه سلام الله علیها تأکید داشت.(ماهنامه فرهنگ کوثر، شماره۱، ص۸۲)

رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران نیز نسبت به جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و تعظیم این جایگاه اهتمام ویژه ای داشتند به طوری که کنار ضریح مطهر ایشان می آمد و با کمال تواضع و خضوع ضریح را می بوسید و در مجالس و محافلی که در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برقرار می شد، شرکت می کرد و حتّی در ابتدا درس فلسفه را که در مدرسه علمیه فیضیه طرفدار چندانی نداشت در یکی از حجره های صحن بزرگ حضرت معصومه سلام الله علیها می گفتند.

در نگاه تاریخی به انقلاب اسلامی ایران، جریانات اصلی وقوع این انقلاب به شهر مقدس قم با محوریت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و حوزه علمیه ای که در جوار آن شکل گرفته بود پیوند خورده است به این صورت که در عرصه نظر در سال  42 و قبل از آن اولین زمزمه های نظریه ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی از این شهر مطرح شد و در عرصه عمل نیز در پی توهین به امام خمینی(ره) اولین حرکت مردمی و اعتراض به حکومت شاهنشاهی در ۱۹ دیماه ۵۶ از این شهر صورت گرفته و انقلاب را در نظر و عمل به قم پیوند زده است.

بنابراین ریشه های انقلاب اسلامی ایران که اکنون در ایام دهه فجر چهل و دومین سالگرد آن قرار داریم چه از نظر روایی و تاریخی و چه از نظر نظری و عملی در خاک مقدس قم با محوریت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها قرار دارد و بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام که فرمود « …. علم و دانش در شهری به نام قم آشکار خواهد شد. این شهر معدن دانش و فضیلت خواهد شد تا آنجا که بر روی کره زمین کسی نمی ماند که در دین ضعیف وناتوان باشد، حتّی زنان پرده نشین؛ و این امر نزدیک ظهور قائم ما رخ خواهد داد…. علم و دانش از این شهر به شهرهای دیگر در شرق و غرب عالم سرازیر می شود و بدین سان حجّت خدا بر بندگانش تمام می شود، تا آنجا که در کره خاکی کسی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد؛ سپس حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند» (بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۱۳، ح ۲۳) دعای همه شیعیان جهان و دوست‌داران انقلاب اسلامی ایران ظهور هرچه نزدیکتر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در ادامه راه انقلابی است که فرزند قم است.

حسین حسنی