به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فضیلت ماه رجب، أصَم، أصَب و مرجب را از اسامی این ماه دانست و گفت: أصَب به معنای ریزش نعمات الهی و أصم به معنی این است که شنیده نشده که خداوند درماه رجب قومی را عذاب کند.

وی افزود: مرجب هم از اسامی این ماه است که به معنای معظم است و به معنای احترام و عظمت این ماه است که از ماه های حرام است و جنگ در این ماه ممنوع است.

سخنران حرم مطهر با بیان اینکه باید ماه رجب را قدر دانست، ادامه داد: پیامبر صلوات الله علیه و آله شب اول ماه رجب که فرا می رسید می فرمود خدایا ماه رجب را مبارک گردان و ما را به ماه رمضان برسان و خدایا روزه و شب زنده داری را در این ماه نصیب ما بگردان و زبان و چشم ما را از گناه حفظ کن.

وی گفت: آیت الله ملکی تبریزی در کتاب مراقبات در اعمال ماه رجب حدیثی را نقل کرده اند که خداوند در ماه رجب فرشته ای را مأمور می کند که از سر شب تا سحر از طرف خدا صدا می زند که خوشا بحال شب زنده داران و کسانی که به یاد من هستند و من همنشین کسی هستم که همنشین من است و…. .

حسینی قمی گناه را سبب سلب توفیق عبادت و یاد خدا دانست و گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند که گناه به شما قید و بند زده است که راغب به عبادت خدا نیستید و در جای دیگر فرمودند که دروغ باعث سلب توفیق نماز شب و یاد خدا می شود.

وی با بیان اینکه برخی از علمای ما به خاطر فوت شدن نماز شب شان گریه می کردند، افزود: امام صادق علیه السلام فرمودند که اگر کسی حتی یک روز از ماه رجب را روزه گرفته باشد از رجبیون محسوب می شود که در روایات است که در روز قیامت صورتشان درخشان است.

کارشناس مذهبی حرم مطهر با اشاره به روایتی از امام جواد علیه السلام در پاسخ به فردی که از ایشان در رابطه با راه همنشینی با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت پرسیده بود، گفت: امام دو جمله فرمودند که اول سوره «انا انزلنا» را زیاد بخوان و دوم اینکه همواره بر لبانت ذکر استغفار باشد و امام هادی علیه السلام در تبیین اینکه چه مقدار باید «انا انزلنا» را بخوانیم فرمودند که قران را رها نکنید و خواندن ۱۰۰ انا انزلنا در روز کافی است.

وی با بیان اینکه زندگی امام جواد علیه السلام تنها به عبادت خدا خلاصه نمی شود، گفت: یکی از ویژگی‌های امام جواد علیه السلام رسیدگی به گرفتاری های مردم بود به طوری که حتی در میان اعمال روز عرفه به درخواست یکی از مؤمنین عبادت را رها کردند و به استاندار شهر او نامه ای نوشتند که گرفتاری این فرد را برطرف کند و آن استاندار نیز وقتی از نامه امام باخبر شد به استقبال آن نامه تا بیرون شهر رفت و به آن عمل کرد.

حسینی قمی با بیان اینکه مردم ما امروز در اوج گرفتاری هستند و مسئولین باید گرفتاری مردم را برطرف کنند، افزود: دعواهایی که این روزها بین مسئولین مشاهده می کنیم از تمام اخبار تلخی که می شنویم سخت تر است و درست همان افرادی که در روزنامه هایشان سخن مقام معظم رهبری که «ادب در سخن گفتن را رعایت کنید» را با خط درشت نوشتند در گفته هایشان این را رعایت نمی کنند.

وی گفت: ما از مسئولان انتظار داریم که زیارت حرم را برای مردم تسهیل کنند و علاوه بر زیبا سازی اطراف حرم مطهر کاری کنند که زائران به راحتی بتوانند به زیارت بروند.