به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر حیدری کاشانی طی سخنانی در حرم بانوی کرامت اظهار داشت: سوره شمس از سوره‌های مهدوی قرآن کریم است و در روایات از عظمت انس با این سوره تعابیر زیادی واردشده است.

وی افزود: طبق روایت هر انسانی فکر می‌کند توفیقات معنوی کمی دارد و خسارت و حسرت زیادی را احساس می‌کند باید مداومت بر تلاوت سوره شمس داشته باشد تا به‌واسطه تلاوت و برکت انس با این سوره و عمل نمودن به پیام اصلی سوره شمس خداوند توفیقاتش را زیاد کند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مبدل نمودن خسران و حسرت به توفیقات معنوی یکی از اثرات تلاوت و انس با این سوره قرآن کریم است و این نشان‌دهنده محتوای عظیم این سوره می‌باشد  چراکه  سوره شمس پرسوگند ترین سوره قرآنی می‌باشد.

حیدری کاشانی تأکید کرد: یکی از نکات این سوره اشاره به پرتوافشانی خورشید در عصر ظهور است که اشاره به امام زمان(عج) دارد و در دیگر آیات نیز به نور نبوت  و نور ولایت و امامت حضرت علی علیه‌السلام اشاره می شود.

وی یادآور شد: ۱۱ سوگند پرعظمت برای بیان یک نکته کلیدی در این سوره آمده است که از آن به تزکیه نفس تعبیر شده و در این سوره سخن از سعادت و هلاکت و شقاوت است.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: در ۸۰  آیه از خلود و ابدیت انسان سخن به میان آمده است درحالی‌که انسان‌ها به این دنیای فانی دل‌بسته می‌شوند و آخرت را فراموش کرده و توجهی به سفر ابدی ندارند.

وی در ادامه گفت: به انسان یک مهلت محدودی در این دنیای فانی داده‌شده که به‌سرعت نیز در حال تمام شدن است به همین خاطر باید برای کسب جنات نعیم ابدی تلاش کنیم.

حیدری کاشانی خاطرنشان کرد: نعمت حقیقی و درجه عالی بهشتی،  ولایت و مصاحبت با اولیاء الهی و شهدا می‌باشد و شیعه حقیقی به بهشت حسینی می‌اندیشد و به کمتر آن فکر نخواهد کرد و تنها شرط کسب این نعمت حقیقی تزکیه نفس است.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: جدیت در پاک‌سازی نفس و کنترل امیال نفسانی و ممانعت از رهاسازی آن می‌تواند سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین نماید.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که اصلاح نفس صورت نپذیرد هیچ تغییر و تحول معنوی ایجاد نمی‌شود و معادله اصلاح نفس و خودسازی این است انسان سعی کند دل امام زمان(عج) را نسوزاند و عملکرد دل بخواهی را کنار گذاشته و عملکرد خداخواهی داشته باشد.

حیدری کاشانی یادآور شد: اولیاء الهی همواره از خداوند درخواست اخذ فرصت معصیت را داشتند چراکه تا اصلاح نفس صورت نگیرد هیچ اصلاحی نمی‌تواند ایجاد شود.

وی افزود: برای حاضر شدن در جمع سپاهیان امام زمان(عج) اصلاح، خودسازی و تزکیه نفس امری ضروری است و جامعه شیعه باید به‌واسطه نورانیتی که پیدا می‌کند بتواند افق‌های معنوی را کسب کند.