به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در روز میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: یکی از ابعاد مهم زندگی امام حسن علیه‌السلام فقرزدایی و رسیدگی به امور مستمندان و فقرا بود که امر بسیار مهمی است.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها دچار بحران مالی هستند و بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل‌شده‌اند و حتی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها با تعطیلی روبرو هستند و با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در کشور ایران آسیب‌ها به خاطر تحریم و گرانی و… مضاعف است و اجناس گران شده و کاسبی‌ها نیز تعطیل‌شده است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: احسان و نیکی جزو سیره همه اهل‌بیت(ع) بوده است اما امام حسن علیه‌السلام به کریم بودن شهرت دارند.

رفیعی یادآور شد: دین اسلام بر فقرزدایی و تأمین زندگی دنیوی تأکید دارد و از طرفی با تکدی گری و بیکار تربیت کردن افراد و دست‌درازی مقابل دیگران مخالف است و برای فقرزدایی در دین توصیه‌هایی شده است.

وی افزود: تشویق به کار در راستای فقرزدایی از اولین توصیه‌های دین اسلام است، انسان نباید کار را عار بداند و انبیاء هم شغل چوپانی داشتند.

کار کردن عقل و خرد انسان را افزایش می‌دهد در حالی‌که بی‌کاری مایه کسالت است.

رفیعی در ادامه گفت: فقر پوشی در دین اسلام توصیه‌شده است و باید انسان قناعت‌ پیشه کند و برای هر چیزی اظهار فقر نکند چرا اظهار فقر در حقیقت نشانه از بین رفتن عزت‌نفس انسان است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: برنامه‌ریزی در امور اقتصادی و معیشتی سومین توصیه دین اسلام در راستای فقرزدایی در زندگی است چراکه فقر و غنا همواره در تاریخ بوده است و نباید چشم و هم‌چشمی رواج پیدا کند و مشکل اینجاست که همه انسان‌ها می‌خواهند همه‌چیزشان مثل همدیگر باشد.

وی تأکید کرد: بر اساس روایت، بی‌برنامگی در امورات اقتصادی و معیشتی بدتر از فقر است و خانمان‌سوز است و عده‌ای با سوء تدبیر در هزینه‌ها باعث فقر و بدبختی خود می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: اعتدال در مصرف و اجتناب از اسراف یکی از موانع بزرگ فقر است چراکه با اسراف و خروج از مسیر اعتدال تمام اموال انسان به هدر خواهد رفت.

رفیعی افزود: منابع مالی اهل‌بیت(ع) و فقرزدایی در سیره خاندان عصمت و طهارت و همچنین شیوه انفاق اهل‌بیت(ع) در زندگی به‌درستی در کتب تبیین شده است که دارای الگو بخشی در جامعه اسلامی است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید برای محصولات کشاورزی برنامه داشته باشند و این‌گونه نباشد یک سال پیاز و یک سال هندوانه فاسد شود و سال دیگر همین پیاز و هندوانه کمیاب و گران شود.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: منابع مالی امام حسن علیه‌السلام، مزارع، باغات، موقوفات پدر گرامی‌شان، هدایای مردم و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و وجوهات شرعیِ بود که امام حسن علیه‌السلام از همین منابع مالی انفاق می‌کردند.

وی در پایان گفت: مواسات، مساوات و ایثار سه عمل بسیار مهمی هستند که با هم فرق می‌کند چراکه مواسات یعنی بخشش بخشی از اموال به دیگران، مساوات یعنی تقسیم‌بندی مساوی بین خود و دیگران و ایثار یعنی اعطای تمام آن چیزی که خود احتیاج داریم که امام حسن علیه‌السلام مواسات را به‌صورت دائمی و دو بار در زندگی مساوات و در زمان‌های مختلفی نیز ایثار می‌نمودند و باید این نوع کمک کردن‌ها در جامعه فرهنگ‌سازی شود.