به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در محفل ترتیل خوانی جزء بیست و هشتم قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت کاهش فاصله طبقاتی را از شاخصه های دولت اسلامی دانست و اظهار کرد: خداوند در آیه هفت سوره مبارکه حشر بر توزیع قدرت و ثروت به صورت عادلانه تأکید می کند بنابراین نباید ثروت در دست عده ای خاص از جامعه متراکم شود.

وی با بیان اینکه این از اصول مهم اقتصاد اسلامی است و منافی با مالکیت خصوصی نیست، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند خداوند روزیِ فقرا را در اموال اغنیاء قرار داده و هر فقیری که گرسنگی بکشد به خاطر زیاده خواهی یک ثروتمند است و فردای قیامت باید ثروتمندانی که در کنار آنان فقرایی زندگی کرده اند پاسخگو باشند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان علت تشریع دین در زمان حضرت نوح را انحراف تدریجی بشر از فطرت انسانی و اختلاف طبقاتی دانسته و گفته است که رسالت و مأموریت مهم شرایع الهی این بود که با چنین شرایطی مبارزه کنند بنابراین فلسفه اصلی نزول شرایع مبارزه با ظلم اجتماعی و اختلاف طبقاتی است.

وی در ادامه بیان شاخصه های دولت اسلامی، آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه را تبیین کننده اصول سیاست خارجی دولت اسلامی دانست و گفت: این آیات منشور سیاست خارجی نظام اسلامی است که با چه کسانی می شود رابطه داشت و با چه کسانی نمی شود رابطه دوستانه برقرار کرد.

حاج ابوالقاسم اضافه کرد: خداوند در آیه ۸ می فرماید خدا شما را از رابطه عادلانه و احسان به کسانی که با شما سر جنگ ندارند و سرزمین های شما را غصب نکردند و شما را از دیار خودتان بیرون نراندند نهی نکرده است و در آیه ۹ می فرماید شما فقط از ارتباط با کسانی نهی شده اید که با شما در دین سر جنگ دارند و بر ضد اسلام و مسلمین قیام می کنند و شما را از سرزمین های خودتان بیرون کردند.

وی بیان کرد: بر اساس دو آیه فوق ارتباط با همه کشورهای جهان بر پایه منافع متقابل مجاز است ولی ارتباط دوستانه با کشورهایی که به ما ظلم و ستم می کنند و حقوق ما را پایمال می کنند و سرزمین مسلمانان را غصب کرده اند و با دین اسلام سر جنگ دارند که مصداق بارز آن رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا هستند ممنوع است.

پژوهشگر علوم قرآنی یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی را زمینه سازی برای حضور فعال بانوان در برنامه های مثبت فرهنگی عنوان کرد و گفت: خداوند در آیه ۱۲ سوره ممتحنه می فرماید ای پیامبر اگر گروهی از بانوان تصمیم گرفته اند بر پایه اقدامات مثبت با تو هم پیمان شوند و در مسیر توسعه فرهنگ اسلامی به تو کمک کنند با آنها بیعت و برای آنها استغفار کن.

وی با اشاره به بیعت پیامبر(ص) با زنان این آیه را دلیل محکمی بر یکسان بودن حقوق اجتماعی زنان و مردان در اسلام دانست و افزود: در اسلام هم مرد و هم زن می توانند فعالیت مثبت فرهنگی داشته باشند و در حالی که جوامع غیر اسلامی تا چند سال پیش به بانوان حق رأی نمی دادند اسلام از همان روز نخست برای بانوان حق رأی قائل بود و در حکومت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در هر موردی که نیاز به رأی جمعی بود بانوان هم مستقلا رأی می دادند و بیعت می کردند و اینگونه نبود که بانوان تحت بیعت همسر و یا پدرشان قرار داشته باشند.

حاج ابوالقاسم یکی از مهمترین ویژگی های کارگزاران نظام اسلامی را وفاداری به عهد و پیمان دانست و گفت: خداوند در آیات ۲ و ۳ سوره مبارکه صف کسانی که سخنانی را بر زبان می آورند که اهل عمل به آن سخنان نیستند را توبیخ می کند و می فرماید که این مایه خشم خداوند است.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر فرمودند اگر به مردم وعده ای بدهی و آن را اجرا نکنی موجب خشم مردم و خدا خواهد شد، افزود: در انتخابات پیش رو داوطلبان باید به این اصل قرآنی پایبند باشند که یا به مردم وعده ندهند یا وعده‌های شدنی بدهند ودر دوران خدمتشان برای تحقق این وعده‌های تلاش کنند.