به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده در سخنرانی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ماه های شوال ذی القعده و ذی الحجه ماه های حج است و در این سه ماه افراد می‌توانند اعمال حج را بجا آورند، گفت: اگر کسی در ماه شوال هم عازم مکه شد می‌تواند مُحرِم به حج تمتع شود و در پی آن اعمال حج را بجا آورد.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم(ع) مورد سخت ترین امتحانات الهی قرار گرفتند و در همه آنها با اطاعت و صبر سربلند بیرون آمدند، افزود: ما نیز در تمام زندگی مورد امتحان‌های بزرگی قرار می‌گیریم و این امتحان مخصوص مشکلات و بیماری‌ها نیست بلکه افراد سالم هم در حال امتحان هستند که چگونه از نعمت سلامتی خود استفاده می‌کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی افراد سرمایه‌دار هستند ولی خوب امتحان می‌دهند و برخی افراد هم فقیر هستند ولی خوب امتحان نمی‌دهند بنابراین باید در هر حالی انسان به تکلیف خود عمل کند.

وی با بیان اینکه گاهی کمبودهایی در جامعه پیش می‌آید و باید با صبر امتحان بدهیم، گفت: قرآن می فرماید گاهی شما را با کمبود در مال، یا بیماری و از دست دادن فرزندان امتحان می کنیم و افرادی که صبر می‌کنند را بشارت داده است.

فلاح‌زاده با بیان اینکه در روایات است که وقتی نام پیامبری غیر از پیامبر اسلام(ص) را می بریم باید اینگونه صلوات بفرستیم که «علی نبینا و آله و علیه السلام» گفت: فقط نسبت به حضرت ابراهیم روایت داریم که باید اینگونه صلوات بفرستیم که «علیه و علی نبینا و آله السلام» یعنی باید ایشان را در سلام فرستادن بر پیامبر اسلام(ص) مقدم بداریم زیرا در امتحان‌های دشوار الهی سربلند بیرون آمدند.

وی ادامه داد: در قرآن آمده است که حضرت ابراهیم (ع) به دستور خداوند زن و فرزند خود را در سرزمینی که هیچ گیاهی نمی‌رویید و در اوج کمبودها که حتی آب هم برای خوردن پیدا نمی‌شد در کنار خانه خدا تنها گذاشتند و همه این سختی را تحمل کردند تا نماز برپا داشته شود.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امتحان سخت‌تر این بود که خداوند در خواب به حضرت ابراهیم(ع) دستور داد که فرزند خود را ذبح کن و ایشان این موضوع را با فرزند خود مطرح کردند و حضرت اسماعیل نه تنها در مقابل پدر خود نایستاد بلکه گفت پدرجان آنچه دستور خدا است را اطاعت کن و من را نیز ان‌ شاء الله از صابران خواهی یافت.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) فرزند خود را آوردند و چاقو را هم آوردند و همین که ایشان رگ تعلق خود به دنیا و فرزند خود را به خاطر خداوند بریدند خدا هم به چاقو دستور داد که رگ گردن حضرت اسماعیل را نبرد.

فلاح‌زاده گفت: به خاطر سربلند بیرون آمدن از این ابتلائات و امتحانات الهی بود که خداوند علاوه بر مقام نبوت مقام امامت را هم به حضرت ابراهیم(ع) عنایت کرد.

وی خاطر نشان کرد: نمونه این امتحان الهی را ما در کربلا هم می بینم که حضرت زینب (س) با این که با چشمان خود سر بریدن برادر و فرزندان و برادرهای خود را دیدند ولی صبر پیشه کردند و فرمودند من چیزی جز زیبایی ندیدم.