به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در محفل سخنرانی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۱۹۵ سوره بقره در رابطه با بجا آوردن حج و عمره، اظهار کرد: سه ماه شوال، ذی‌القعده و ذی‌الحجه ماه‌های حج است زیرا اعمال حج در این سه ماه واقع می‌شود.

وی با بیان اینکه حج یادگار حضرت ابراهیم(ع) است، افزود: حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) وقتی کعبه را بنا کردند چند دعا کردند که خدایا این کار را از ما قبول کن، ما را تسلیم خود قرار بده و مناسک حج را به ما بیاموز و در روایات داریم که مسلمانان نباید بگذارند که خانه خدا خلوت شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایات داریم که تا زمانی که کعبه برپا است دین حفظ می‌شود، گفت: همیشه در طول تاریخ سرپرستی خانه خدا با افراد ناصالح بوده ولی در همان زمان‌ها ائمه ما حج می‌رفتند زیرا این سفر باعث قوام و تقویت دین و اتحاد مسلمانان است و به همین جهت خدا این مانور را در چند روز قرار داده است.

وی ادامه داد: ما سه نوع حج داریم که اول تمتع است که مخصوص افرادی است که از مکه به اندازه ۹۶ کیلومتر دور هستند، دوم حج اِفراد است که مخصوص اهالی مکه است و سوم حج عمره است که در طول سال انجام می‌شود و مخصوص ماه‌های حج نیست.

رفیعی اولین نکته آیه ۱۹۵ سوره بقره را این دانست که حج و عمره برای خدا است و گفت: حج یک سفر تفریحی و با نیات غیر خدایی نیست بلکه حج فقط باید برای خدا باشد و با اخلاص انجام شود و از علامات اخلاص این است که انسان منتظر تشویق دیگرا نیست، از ملامت دیگران ناراحت نمی‌شود و شرایط روی او اثر نمی‌گذارد.

وی اظهار کرد: امام حسن علیه السلام ۲۵ سفر پیاده به حج رفتند و سیوطی که از علمای اهل سنت است می گوید در حالی ایشان پیاده به حج می رفتند که مرکب هم بود ولی ایشان با پای زخمی و با تحمل سختی‌های سفر به حج مشرف می‌شدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در اسلام عمل به کثرت نیست، گفت: احمدبن هلال ۵۱ سفر حج رفت و آخر عمرش منحرف شد و مورد لعن امام قرار گرفت و خداوند در سوره ملک می فرماید ما عمل نیکو می‌خواهیم نه عمل زیاد بنابراین مهم این است که کار برای خدا باشد.

وی افزود: دومین نکته آیه ۱۹۵ سوره بقره این است که اگر به هر دلیلی انسانی که مُحرِم شده نتوانست حج را بجا آورد باید همانجا یک قربانی بدهد و بعد از آن سر بتراشد و از احرام خارج شود و اگر کسی به خاطر مریضی نتواند سر بتراشد باید کفاره بدهد که یا روزه بگیرد یا صدقه بدهد و این احکام برای افرادی است که اهل مکه نیستند و حج تمتع بجا می آورند.

رفیعی ادامه داد: در آیات بعدی خداوند می فرماید ایام حج فقط همان سه ماه است و در حال احرام نباید با همسر ارتباط داشت و نباید گناه کرد و قسم خورد و در ادامه می‌گوید که تقوا داشته باشید زیرا بهترین توشه تقوا است.

وی تقوا را به معنی خویشتن داری، اراده ترک گناه، پلیس درونی و خود مدیریتی دانست و گفت: تقوا با تمرین برای انسان حاصل می‌شود و خداوند در قرآن یکی از فلسفه‌های وجوب روزه را تقویت تقوا در انسان عنوان کرده است زیرا اگر تقوا در انسان نهادینه شد او را بیمه می کند.