به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۱۱ سوره مبارکه بقره اظهار کرد: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید از بنی اسرائیل بپرس که چقدر خدا برایشان معجزه فرستاد و در ادامه خداوند می‌فرماید هر کسی نعمت‌های خدا را عوض کند بداند که خداوند شدید العقاب است.

وی با بیان اینکه خدا نعمت‌هایی به ما داده است و هر نعمتی یک کاربری دارد گفت: خداوند کاربری تمام نعمت‌ها را برای ما بیان کرده است و اگر کسی کاربری نعمتهای خدا را تغییر داد می شود تبدیل و عوض کردن نعمت خدا به نقمت و وسیله بدبختی انسان.

استاد حوزه علمیه با بیان این که برخی از گناهان نعمت را تبدیل به نقمت می کند، افزود: خداوند در قران می فرماید ما نعمتی که به شما داده ایم را تغییر نمی‌دهیم مگر اینکه خود شما آن راتغییر دهید زیرا نعمت‌ها با گناه تغییر می‌کنند.

وی افزود: امام سجاد علیه السلام فرمودند چهار گناه است که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد که اول ظلم به مردم، دوم کنار گذاشتن عادت به انجام کارهای خیر مثل افرادی که می گویند پشت دست خود را داغ کردیم که کار خیر انجام ندهیم، سوم کنار گذاشتن معروف و چهارم کفران نعمت است.

رفیعی با اشاره به آیه ۲۱۲ سوره مبارکه بقره گفت: برخی از ثروتمندان مکه مؤمنان فقیر را مسخره می‌کردند و در این آیه خداوند می فرماید «کافران زندگی دنیا برایشان زیبا جلوه کرده و فقرا را مسخره می‌کنند» در حالی که تمسخر از گناهان کبیره است و قرآن می فرماید هیچ قومی را مسخره نکنید زیرا چه بسا همین افراد از شما در نزد خدا درجه بالاتری داشته باشند.

وی گفت: خداوند همیشه دینش را به وسیله افراد مختلفی یاری می کند و روزی پیامبر(ص) در مسجد نشسته بودند و تعدادی از اصحاب فقیرشان هم اطرافشان نشسته بودند؛ تعدادی افراد کافر و مغرور وارد مسجد شدند و گفتند که این افراد را از خودت دور کن تا ما کنار تو بنشینیم تا تو را کمک کنیم که جبرئیل نازل شد و این آیه را نازل کرد که ای پیامبر با همین افراد فقیر که صبح و شام خدا را می خوانند بنشین و پیامبر(ص) به سجده رفتند و خدا را شکر کردند.

استاد حوزه علمیه گفت: آیات اول سوره عبس در مزمت روی برگرداندن از فقرا نازل شد که فرد ثروتمندی نزد پیامبر(ص) که شخصی فقیر و نابینا وارد شد و سؤالی پرسید که آن فرد ثروتمند چهره اش عصبانی شد و روی خود را برگرداند.