به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، موزه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از قدیمی ترین موزه‌های ایران است که در آن آثار ارزشمندی از تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی در دوره‌های تاریخی مختلف به نمایش درآمده است.

یکی از آثار ارزشمند این موزه قطعه ای از کاشی زرین فام و متبرک مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که دو لقب «الکاظم و الرضا» از القاب معروف امام هفتم و هشتم شیعیان بر روی آن نقش بسته است.

این القاب بخشی از کتیبه صلوات کبیر است که در حاشیه بیرونی و دور تا دور روی مرقد مطهر فاطمی در اوایل قرن هفتم هجری نصب شده بود که به خط ثلث و رنگ لاجوردی به شکل برجسته، بر زمینه گل و بوته طلایی نوشته شده و به عرض ۲۶/۲، طول۴۰/۵، ضخامت ۳/۵ سانتی متر و دارای ۶/۱۲۰ کیلوگرم وزن است.

این اثر ارزشمند جزو  نفیس‌ترین و کهن‌ترین شاهکارهای هنری کاشی سازی ایران دوران اسلامی و قطعه‌ای از قدیمی‌ترین مجموعه کاشی تاریخ‌دار ایران است که توسط استاد محمد بن ابی طاهر بن ابی‌الحسین در اواخر دوره سلجوقی به سال ۶۰۲ هجری قمری ساخته شده و قدمتی ۸۴۰ ساله دارد.

گفتنی است در حدود سال ۶۰۲ هجری قمری امیر احمد بن اسماعیل بزرگ خاندان آل مظفر، محمدبن ابی طاهر بزرگترین استاد کاشی ساز آن زمان را به کار ساخت و پرداخت کاشی‌های مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها گماشت و او به مدت ۸ سال به این کار مشغول بود و سرانجام در سال ۶۱۳ کاشی‌های مرقد مطهر آماده و کار گذاشته شد.

از جمله کاشی های ساخته شده در آن سال کتیبه‌ای شامل صلوات کبیر «اللهم صل علی المصطفی و المرتضی و البتول و المجتبی الحسن و الحسین الشهید و السجاد و الباقر و الصادق و الکاظم و الرضا و التقی و النقی و الزکی العسکری و الامام المنتظر المهدی صلوات الله علیهم اجمعین و … » است که بر روی اولین مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها کار گذاشته شد و امروز کاشی‌های آن در موزه فاطمی به عنوانی بخشی از تاریخچه حرم به نمایش در آمده است.

محل نمایش این اثر در چیدمان جدید و محتواگرای موزه فاطمی، تالار عترت، گنجینه زیارت و زائران، گنجواره مرقد و ضریح است و علاقه‌مندان می توانند پس از بازگشاییموزه فاطمی از آن دیدن کنند.