به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب چهارم محرم حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۷۷ سوره نساء اظهار کرد: خداوند در این آیه شرح حال کسانی را بیان می کند که بدون اینکه زمینه را برای همراهی اولیاء خدا و جهاد در راه خدا فراهم کنند تقاضا می‌کردند خداوند دستور جهاد نازل کند و باب جهاد برای آنها باز شود.

وی افزود: همین افراد وقتی خداوند تکلیف کرد که وارد میدان جهاد شوند مهلت می‌خواستند و می گفتند چرا این تکلیف سنگین را بر ما لازم کردی و چرا مهلت کوتاه دیگری به ما نمی‌دهید که خداوند به پیامبر(ص) می‌گوید به آنها بگو فرصت دنیا اندک است و آنهایی که در دنیا راه خدا را طی کنند و اهل تقوا باشند آخرت برای آنها بهتر است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام باقر علیه السلام در روایتی این آیه را به مردم زمان اباعبدالله(ع) تطبیق کرده اند، افزود: همان افرادی که در زمان امام حسن علیه السلام می‌گفتند چرا فرمان جهاد نمی‌دهی و ما را در مقابل معاویه ذلیل کردی در زمان امام حسین علیه السلام که جهاد بر آنها لازم شد مهلت می‌خواستند و می‌گفتند چرا الان بر ما جهاد را واجب کردید که فایده ای جز شهادت ندارد.

وی گفت: اگر کسی اصل برایش همراهی امام زمان نباشد این گونه است که آن روزی که امام دستور به توقف و صبر می‌دهند دنبال قتال و درگیری است و روزی که امام دستور به جهاد می‌دهند دنبال مصالحه و فرصت است.

میرباقری با شاره به موانع همراهی اولیاء خدا اظهار کرد: خداوند در آیه ۳۸ سوره توبه می‌فرماید چرا وقتی می گویند در راه خدا کوچ کنید سنگین می‌شوید و نمی‌توانید از جا برخیزید؟ و سپس خداوند در پاسخ می‌فرماید شما به حیات دنیا راضی شدید و بدانید که چیزی که شما به آن دل خوش کردید در مقابل آن چیزی که خداوند برای شما در نظر گرفته است اندک است.

وی با بیان اینکه ما همیشه در حال تجارت هستیم، تجارت با خدا را بسیار سودمند دانست و افزود: معامله با خدا اگرچه سودمند است ولی کار بسیار سختی است اما اگر کسی بتواند امکانات را در راه خدا هزینه کند و با خدا تجارت کند در این معامله هیچ سودی به خدا نمی رسد و برای انسان دو سر سود است ولی تجارت با غیر خدا دو سر باخت است زیرا حتی اگر سودی در دنیا ببریم در مقابل چیزی که در آخرت از دست می دهیم ناچیز است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند می‌فرماید کسانی می توانند در راه خدا وارد جهاد و مقاتله شوند که دنیا را با آخرت معامله کنند و کسی که وارد این میدان شود چه کشته شود و چه پیروز اجر عظیم به او می‌دهیم.

وی با بیان اینکه افرادی که با سید الشهدا(ع) حرکت کردند از دنیا بزرگتر شده بودند و جلوه ای از جلوه‌های دنیا آنها را به خود مشغول نمی‌کرد، افزود: زهیر در شب عاشورا به نیابت اصحاب به امام حسین علیه السلام گفت اگر عمر دنیا جاودانه و پر از عیش بود ما شهادت در راه شما را به آن ترجیح می‌دادیم که این تعبیر نشان می‌دهد اگر تمام دنیا را هم به آنها می دادند حاضر نبودند که امام حسین علیه السلام را ترک کنند.