به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در سخنرانی ادینه ای این هفته قم اظهار کرد: این ایام، ایام شهادت و عزای آل الله است و افرادی که این جنایات را انجام داده اند نیز امروز از دنیا رفته اندو این درس عبرتی است که بدانیم این فرصت ها و ریاست ها روزی از ما گرفته خواهد شدو آنچه از ما می ماند اعمال ما و بازتاب آن خواهد بود.
وی با بیان اینکه در این دوران که بشر در عرصه‌های مختلف پیشرفت کرده برای تخلف‌ها هم راه‌های پیچیده‌ای وجود دارد، گفت: ما باید حریم خصوصی افراد را از حریم عمومی افراد جدا کنیم زیرا این از حقوق مهم مردم است و خداوند در آیه ۱۲ سوره حجرات از مؤمنین می خواهد که از ورود به حریم خصوصی افراد جدا خودداری کنند و در کار هم تجسس نکنند.
نماینده ولی فقیه در استان قم افزود: خداوند در آیه ۱۹ سوره نور می فرماید افرادی که دوست دارند امرو زشت در میان مؤمنان شایع شود و کارهای زشت دیگران را علنی می کنند خداوند برای آنها عذاب دردناکی را در دنیاو آخرت در نظر گرفته است و همه مسلمانان لازم است که این اصل را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه بشر جائز الخطا است و برخی عیب‌های دیگران را اگر دیدیم نباید منتشر کنیم گفت: پیامبر(ص) فرمودند که کسی که کار زشتی را ببیند و آن را افشا کند مانند کسی است که آن کار را مرتکب شده است و در مقابل کسی که چیز خوبی را بشنود و یا ببیند و آن را منتشر کند مانند کسی است که آن کار را انجام داده است.
سعیدی با بیان این که در روایت داریم که اگر شما به عیوب هم پی می‌بردید جنازه یکدیگر را هم دفن نمی‌کردید، ادامه داد: خدا نمی‌خواهد که مؤمنین آلوده به تجسس در حریم خصوصی یکدیگر شوند زیرا این آلودگی ها هم به شخصیت آن فرد لطمه می زند، هم به اعتقاد و اخلاقیات خود افرادی که دنبال عیب دیگران هستند لطمه می زند و هم به اعتقاد دیگران نسبت به دین لطمه می‌زند.
وی افزود: وقتی کسی خطایی را مرتکب شد باید فوری توبه کند و دیگران را نسبت به این خطا مطلع نکند زیرا خود این خبر دادن از کار زشت چه خودمان مرتکب شده باشیم و چه دیگران خودش گناه بزرگی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید نسبت به برادران مؤمن خود خوش گمان باشیم، افزود: مسائل امنیتی که به اعتبار نظام و جامعه لطمه می زند به خصوص اگر سازمان یافته باشد و مرتبط با خارج از کشور و دشمنان اسلام باشد مانند بد حجابی و یا شرب خمر که به دنبال عادی سازی آن در جامعه هستند باید پیگیری کرد ولی تشخیص آن با متولیان آن امر است.
وی گفت: مستند سازی و فیلم گرفتن از جرم دیگران نه تنها حرام است بلکه حتی باعث می شود که کسی جرأت نکند مسئولیتی را بر عهده بگیرد زیرا از آبروی خودشان می ترسند که مسائل خصوصی آنها افشا شود.
سعیدی با بیان اینکه شیعه پس از قرن ها صاحب یک نظام و حکومت شده و برای حفظ این نظام زحمات زیای کشیده شده است، گفت: همه ما وظیفه داریم برای تقویت این نظام کار کنیم و از کارهایی که باعث ضعف این نظام شود پرهیز کنیم و حال که مسئولان پرکار و خوبی روی کار آمده اند ما نیز به ندای اباعبدالله(ع) لبیک بگوییم و جامعه ای بسازیم که در آن امامی به دست مسلمانان کشته نشود.
وی با بیان اینکه افرادی که جرم سازمان یافته انجام می دهند مقامات امنیتی حتما باید با آنها قاطعانه برخورد کنند، گفت: عده ای به مردم ظلم می کنند تا به پولی برسند دستگاه قضا باید نام آنها را افشا کند زیرا خودشان آبروی خودشان را برده اند و مردم آنها را می شناسند و نیاز به استفاده از کلمات اختصاری برای آنها نیست.
امام جمعه قم تصریح کرد: از طرف دیگر مردم هم بدون هماهنگی با دستگاه های مربوطه اقدام به کاری به صورت خودسر نکنند زیرا این خودش بی نظمی است که از گناهان کبیره است.