به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در سخنرانی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در زندگی این است که ما در زندگی از ذکر امام زمان(عج) غافل هستیم در حالی که امام زمان(عج) امام حی و حاضر ما است و باید ذکر ایشان از سایر ائمه(ع) در زندگی ما بیشتر باشد.

وی با اشاره ب معنای زندگی عاقلانه اظهار کرد: یکی از کلاه‌هایی که سر ما گذاشته شده است همین مفهوم عقل و عاقلی است که به ما گفته‌اند افراد باهوش‌تر، عاقل‌تر هم هستند و هرچه اطلاعات و سواد انسان بیشتر باشد عاقل‌تر است اما وقتی در محضر قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌نشینیم می‌بینیم که می‌شود کسی خیلی باهوش و باسواد باشد ولی عاقل نباشد و زندگی عاقلانه‌ای نداشته باشد.

کارشناس مسائل خانواده حرم مطهر بانوی کرامت تعریف عقل و عاقلی در آیات و روایات را با تعریف امروزی از آن متفاوت دانست و گفت: فردی نزد امام صادق علیه السلام آمد و پرسید عقل چیست؟ ایشان فرمودند عقل چیزی است که به وسیله آن خدا بندگی می‌شود و بهشت به وسیله آن کسب می‌شود؛ آن فرد پرسید اگر عقل این است پس آن چیزی که معاویه داشت چه بود؟ حضرت فرمودند آن حیله و نیرنگ بود و شبیه عقل است ولی عقل نیست.

وی با بیان اینکه انبوهی از روایات وجود دارد که اصلی‌ترین دغدغه‌اش این است که به ما بفهماند که چطور می‌توان عاقل بود، افزود: امام رضا علیه السلام فرمودند عقل مسلمان کامل نمی‌شود مگر اینکه ۱۰ ویژگی در آن باشد که اولین آن ویژگی‌ها این است که از او امید به خیر و خوبی داشته باشیم و دومین ویژگی این است که از طرف او شری به دیگران نرسد.

عباسی ولدی ادامه داد: این ویژگی به قدری در اهل‌بیت(ع) پر رنگ بود که حتی دشمنان اهل‌بیت(ع) روی این ویژگی آنها حساب باز می‌کردند و از این ویژگی آنها سوء استفاده می‌کردند ولی اهل‌بیت(ع) نگران سوء استفاده دشمنان نبودند و به وظیفه خود عمل می‌کردند.

وی با بیان اینکه اگر ما با ایجاد آسودگی خیال از اینکه از ما شری به دیگران نمی‌رسد محبت را پمپاژ کنیم در خانه و جامعه اقتدار ایجاد می‌کنیم، گفت: اقتدار محبتی از اقتدار خشونتی هم از نظر زمان و هم از نظر مکان تأثیر بیشتری دارد زیرا اقتدار خشونتی تا وقتی که بالاسر طرف باشیم مؤثر است ولی در اقتدار محبتی زمان و مکان معنا ندارد.