به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، هادی محمودنژاد در نشست خبری اعلام برنامه‌های ایام معصومیه که در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: شنبه ۲۳ ربیع‌الاول هم‌زمان با سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها همانند سال‌های گذشته حرکت دسته شادی و کاروان نمادین ورود کریمه اهل‌بیت(س) به قم را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها به قم منشأ برکات فراوانی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و عمرانی بوده است، اضافه کرد: بعد از حمله به کاروان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، ایشان فرمودند «من را به قم ببرید که از پدرم شنیده‌ام قم مرکز شیعیان ما است» و استقبال عظیمی از ایشان در قم رقم زده شد که نشان از آمادگی فکری و معنوی مردم قم در پذیرش ولایت اهل‌بیت(ع) دارد.

محمودنژاد ادامه داد: حضور کریمه اهل‌بیت(س) در قم منشأ پرورش دانشمندان بزرگ و علمای اسلامی بوده و قم را به خاستگاه انقلاب اسلامی تبدیل کرده است.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی کاروان نمادین با محدودیت‌های بسیار همراه بود اما امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که با دستگاه‌های مرتبط به ویژه مجموعه مدیریت بهداشت و درمان آستان مقدس داشته‌ایم تلاش می‌کنیم تا به صورت گسترده این کاروان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برپا شود.

وی با اشاره به اینکه شنبه ساعت ۸ صبح کاروان نمادین ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها به قم حرکت خود را آغاز می‌کند، تصریح کرد: از سالروز ورود بانوی کرامت به قم تا سالروز رحلت‌شهادت‌گونه ایشان که به عنوان ایام معصومیه شناخته می‌شود باید کار ویژه‌هایی برای حضرت معصومه سلام‌الله علیها انجام شود که یکی از آن‌ها فضاسازی شهری در شهرهای مختلف اسلامی به ویژه شهرهای ایران و قم است.

محمودنژاد با بیان اینکه در شروع ایام معصومیه شهر قم با محوریت هویت دینی و معارف فاطمی فضاسازی و تزیین خواهد شد عنوان کرد: شهر قم در روزهای آغازین معصومیه با نمادهای مفرح و نشاط‌آور و در روزهای پایانی این ایام نیز همزمان با سالروز رحلت شهادت‌‍گونه حضرت معصومه سلام‌الله علیها با نمادهای عزاداری فضاسازی خواهد شد.

وی از گل‌آرایی ضریح مطهر بانوی کرامت در روز جمعه یاد کرد و گفت: صحن‌های حرم مطهر و ایوان آیینه نیز به مناسبت ورود بانوی کرامت به قم گل‌آرایی می‌شود.

محمودنژاد از هماهنگی انجام شده با دستگاه‌های مرتبط برای گلباران حرم و مسیر کاروان نمادین ورود کریمه اهل‌بیـت(س) یاد کرد و گفت: مراسم خطبه‌خوانی خادمان در ایام معصومیه برگزار می‌شود و نخستین مراسم پنج‌شنبه صبح هم‌زمان با ششم آبان‌ماه ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح در شبستان امام خمینی(ره) با حضور تولیت آستان مقدس بانوی کرامت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ضریح مطهر بانوی کرامت به مناسبت ایام معصومیه از داخل نورپردازی جدیدی خواهد داشت، گفت: ۹ طرح هنری در حرم مطهر بانوی کرامت در صحن امام رضا علیه السلام با هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی به پایان رسیده است که رونمایی از این طرح‌ها ابتدای ایام معصومیه انجام می‌شود.

محمودنژاد با بیان اینکه پنج طرح تخصصی و فوق تخصصی مرمتی در دستور کار خادمان است، گفت: از یکی از این طرح‌ها در ایام معصومیه رونمایی و چهار طرح دیگر در این ایام آغاز به کار می‌کند.

وی از آغاز به‌کار گلخانه هیدروپونیک به‌عنوان یکی از طرح‌های ارزشمند کشوری آستان مقدس نام برد و گفت: این طرح با حدود ۵۸۰ میلیارد ریال هزینه در ایام معصومیه به بهره‌برداری می‌رسد تا سهم آستان در اشتغال مردم و صادرات استان را افزایش دهد.

محمودنژاد عنوان کرد: کاشی‌کاری بدنه جنوبی صحن امام هادی علیه‌السلام با پیش‌بینی هزینه ۱۰ میلیارد ریال توسط هنرمندان استان قم شروع می‌شود.

معاون اجرایی تصریح کرد: بعد از ایام سالروز ورود با آیین سیاه پوشی حرم مطهر و بیت‌النور، شهر مقدس قم وارد ایام رحلت حضرت معصومه‌ سلام‌الله علیها می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای اجرای ۷۰ عنوان برنامه به مناسبت ایام معصومیه یاد کرد و گفت: با شروع ایام رحلت بانوی کرامت، آیین معنوی تعویض پرچم گنبد با دعوت از خادمان و مسئولان اعتاب مقدس و حضور سخنرانان و مداحان کشوری به همراه پخش از شبکه‌های استانی و ملی برگزار می‌شود.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) ادامه داد: آیین معنوی شمع‌گردانی همانند سال‌های گذشته در صحن صاحب الزمان(عج) برگزار می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای حضور سفیران کریمه در کشورها، شهرها، بوستان‌ها، موقوفات و اماکن مقدس یاد کرد و گفت: خادمان حرم در ایام معصومیه به برخی از خانواده‌های خاص همانند خانواده‌هایی که از قصاص گذاشته‌اند هم بازدید خواهند کرد.