به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مراسم نواختن زنگ روز قم به همت شهرداری، حرم مطهر و اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم و با حضور تولیت آستان مقدس بانوی کرامت، شهردار قم، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از شهروندان در مدرسه استثنایی ابابصیر نواخته شد.

اجرای گروه سرود و همخوانی به همراه تجلیل از جمعی از کودکان استثنایی توسط مسئولان شهرداری قم با اهدای شاخه گل و هدیه از برنامه های دیگر این آیین بود.

در ابتدای ایام معصومیه نیز همایش دوچرخه‌سواری به مناسبت سالروز ورود حضرت به شهر قم نیز به همت سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری قم، سپاه امام علی بن ابیطالب(ع)، هیئت دوچرخه‌سواری و گروه فرهنگی جهادی رشد برگزار شد.

این همایش بزرگ با حضور ۷۰۰ دوچرخه‌سوار در تمامی رده‌های سنی، در مسیر حرکت از میدان نبوت، میدان امینی بیات، خیابان توحید تا حرم مطهر و بالعکس تا امامزاده سید معصوم(ع) برگزار و در نهایت به ۸۰ نفر از شرکت‌کنندگان جوایز نفیسی اهدا شد.

همچنین، به مناسبت ورود تاریخی و مبارک بانوی کرامت به قم و تولد شهید شفیعی، بیستمین مرحله از کمک‌های مومنانه توسط خیریه شهید محمدرضا شفیعی در استان قم دنبال شد.

جامعه هدف بسته‌های معیشتی این خیریه را خانواده‌های بی‌بضاعت، ایتام و بیمارانِ نیازمند تشکیل دادند و در این مرحله از کمک‌های مؤمنانه، اقلامی همانند روغن مایع، رُب، ماکارونی، سویا، نان جو، حلوا ارده و پنیر اهدا شده است.

مراسم گلباران حرم کریمه اهل‌بیت(ع) به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌ها از سوی اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، رابطان و خیرین مسجدی سراسر کشور از محل ابتدای بلوار بهار منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برگزار شد و میزبان اصلی این برنامه کانون فرهنگی هنری و موسسه حضرت خدیجه(س) بود.

نشست کتابخوانی شهر کریمه اهل‌بیت‌(ع) نیز به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی فتح‌الله‌زاده مدیر موزه و کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) و صادقی قم پژوه و استاد دانشگاه در بستر اسکای روم برگزار شد.

همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به قم، جمعی از کارکنان خانم جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مشرف شدند. در این مراسم که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی صورت گرفت، زیارتنامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به صورت دسته جمعی قرائت شد.

مستند شکوه مقدس با موضوع معماری حرم مطهر در سه قسمت در روزهای شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه ساعت ۱۵:۳۰، مستند درب شماره ۱۷ سه‌شنبه ساعت ۱۵:۳۰ و مستند بهشت حرم در روز چهارشنبه همین ساعت از سیمای نور پخش می‌شوند.

ویژه‌برنامه زنده «گلباران» با محوریت بیان سیر تاریخی و مسیر حرکت حضرت معصومه سلام‌الله علیها از مدینه تا قم، وقایع نحوه استقبال از ایشان و روزهای حضور آن حضرت در قم، بیان ویژگی‌های اخلاقی، فضایل و صفات کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، بیان جایگاه و شخصیت والای آن حضرت در کلام و سیره رفتاری ائمه اطهار علیهم‌السلام و تبیین برکات حضور حضرت معصومه سلام‌الله علیها در قم از رادیو قم منعکس می‌شود.

معرفی «بیت النور» محل زندگی حضرت معصومه سلام‌الله علیها در محله تاریخی میدان میر قم، انعکاس زنده مراسم نمادین استقبال از ورود کریمه اهل‌بیت(س) به قم و حال و هوای شادی مردم در این روز و خطبه‌خوانی خادمان حرم مطهر و کتابشناسی حضرت معصومه سلام‌الله علیها از دیگر برنامه‌های صدا و سیمای قم است.

سازمان فرهنگی هنری و ورزشی شهرداری قم از چند ماه پیش اقدامات خود را آغاز کرده که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید ۱۱۰ محصول فرهنگی در شامل نرم‌افزار، کتاب‌های تولیدی، بروشور، پادکست، تیزر، کلیپ، پوستر و غیره اشاره کرد.

این سازمان، ۳۲ عنوان برنامه مختلف نیز در قالب «روز قم» پیش‌بینی‌شده که در ۲۷ عنوان مختلف در بخش‌های هنری، اجتماعی و گردشگری اجرا می‌شود.

همچنین، مراسم ندبه انتظار در مسجد مقدس جمکران با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد و موضوع تبیین شخصیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و همچنین جایگاه قم در نشر و گسترش اسلام ناب برگزار شده و به نام حضرت معصومه سلام‌الله علیها محفل انس با قرآن کریم در روز سه‌شنبه یازدهم آبان در این مسجد مقدس برگزار می‌شود.

اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان در مرکز گل نرگس مسجد مقدس جمکران با هدف آشنایی این قشر با کریمه اهل‌بیت(س) از دیگر برنامه‌های جمکران است.

سپاه امام علی‌بن ابیطالب(ع) نیز در راستای گرامیداشت این مناسبت برنامه‌های مختلفی را با محوریت نواحی مقاومت و سازمان‌های بسیج دنبال کرده است که یکی از این برنامه‌ها برگزاری جشن ورود بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم توسط پایگاه مقاومت بسیج ثقلین است.

این جشن توسط بسیجیان پایگاه بسیج ثقلین از پایگاه‌های تابعه حوزه مقاومت بسیج شهید حاج اکبر شیرازی همراه با سخنرانی حجت‌الاسلام موسوی و مولودی خانی کربلایی سعید شعبانی برگزار شده است.

همزمان با ۲۳ ربیع الاول در نمازخانه مجتمع آموزشی فرهنگی دکتر حسابی با هماهنگی صورت گرفته با آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، ویژه برنامه‌ی “روز قم” برگزار شد.

در این مراسم که به صورت برخط برای همه مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم پخش شد، پس از قرائت قرآن کریم، حجت‌الاسلام مجتبی رازقی (مربی پرورشی مجتمع)، به ذکر مدح و ثنای وجود شریف کریمه اهل بیت(س) پرداخت.

از برنامه‌های ویژه این مراسم، حضور دو نفر از خادمین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بود که حال و هوای خاصی به این برنامه داد.

بر اساس این گزارش، جشن «شادیانه مادر و دختری» نیز به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم با هدف تکریم جایگاه زن و توجه به ارتباط مادران و دختران با برنامه‌های متنوعی ازجمله مولودی‌خوانی، برنامه‌های تفریحی، ‌ورزشی و بازی‌های ورزشی مادر و دختری ساعت ۱۴ روز شنبه ۸آبان ماه در بوستان نرگس بوستان ویژه بانوان واقع در منطقه ۴ شهرداری قم برگزار شد.

خاطرنشان می‌شود، قبل از ایام معصومیه معاون هماهنگی امور زائرين استاندار قم با ابلاغ بخشنامه‌ای به ادارات و سازمان‌های استان بر لزوم مشارکت همگانی برای بزرگداشت سالروز ورود بانوی کرامت به قم تاکید کرده است.

در بخشی از متن بخشنامه ابلاغی یونس عالی پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم تاکید شده که پس از ارزیابی فعالیت‌ها، از دستگاه‌های برتر تجلیل به عمل خواهد آمد و در این راستا از دستگاه‌ها خواسته‌شده که گزارش مستند اقدامات و فعالیت‌های خود را به دبیرخانه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان مستقر در اداره‌کل روابط عمومی استانداری قم ارسال کنند.