به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، شخصیت های بزرگ در کل عالم و تاریخ بشریت بگونه ای هستند که هر چه به آن ها نزدیک تر شده عشق و ارادت به آن ها عمیق و بیشتر می شود.

چهارم ربیع الثانی تولد یکی از آن شخصیت هایی است که غور در زندگی و شخصیتش، انسان را به خود جذب و جلب می کند، شخصیتی که هر چه بیشتر ابعاد او را شکافته شود بیشتر مجذوب روحیه ولایت مداری و مردمداری او خواهید شد. عبدالعظیم حسنی سلاله پاک و مطهر زهرای اطهر سلام الله علیها شخصیتی است که با غور در زندگی اش انسان سرتعظیم در مقابل فرو آورده و خاک پای او را سرمه چشمان خود می کند.

بنابه روایتی حضرت عبدالعظیم حسنی در ۴ ربیع الثانی سال ۱۷۳ در شهر مدینه به دنیا آمد، ایشان یکی از چهره های شاخص اصحاب ائمه است و در شمار اصحاب امام رضا(ع) تا امام هادی(ع) است.

هجرت، آوارگی، تقیه، مصاحبت ومطیع فرمان امام زمان بودن بدون هیچ نقطه منفی و تحمل مرارت ها در این راه از او چنان شخصیتی در تاریخ ساخته است که کمتر کسی می تواند به چنین مقام رفیعی دست یابد.

عبدالعظیم حسنی از اکابر محدثین و اعاظم علما و از زهاد و عباد بود که نسبت پاک وی با پنج واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می رسد، ایشان از پدر حسنی و از مادر حسینی است، البته که قرابت و نزدیکی با امام معصوم به خودی خود ارزشمند نیست و زمانی می توان به عنوان یک ارزش از آن یاد کرد که دارنده اش از آن بهره بگیرد و گرنه چه بسا به عنوان یک ضد ارزش برای او در تاریخ برجای بماند همانگونه در کنار خانه خدا بودن، حضور در جبهه و جهاد و توانایی علمی اگر موجب پیشرفت و تکامل نگردد چه بسا وزر و وبالی بیش برای انسان نباشد.

همراهی و معیت حضرت عبدالعظیم حسنی با ائمه تنها به حضور فیزیکی ختم نمی شود بلکه وی در کنار دریای علم به قدر وسع و ظرفیت خود از دریای بی کران علم اهل بیت نوشیده و درس ها آموخته است و این ویژگی است که او را ارزشمند ساخته است.

حضرت عبدالعظیم کسی است که از امام معصوم تأیید « أنت ولینا حقاً» را گرفته و هیچ نقطه ابهام و ضعفی در زندگی او دیده نشده است.

اگر نگاهی به تاریخ زندگی اصحاب ائمه بیندازیم، انگشت شمار افرادی را می توان یافت که همراهی و معیت با چند امام را درک کرده باشند و این بدان معناست که عبدالعظیم حسنی تمام عمر خویش را در خدمت ائمه گذرانده است و همیشه سرسپرده نزدیک آنان بوده است.

جابربن عبدالله انصاری، زکریا بن آدم، ابان بن تغلب جابربن یزید جعفی، زرارة بن اعین، از جمله شخصیت هایی می باشند که همانند حضرت عبدالعظیم حسنی چندین امام را درک کرده و پای درس ائمه طاهرین تلمذ کرده اند.

تا زمانی که ایشان در مدینه بودند در محضر امام جواد علیه السلام درس هایی از غیبت و قیام امام مهدی علیه السلام را فراگرفتند، بنابراین عبدالعظیم حسنی راوی مهم ترین احادیث غبیت هستند که در کتاب الغیبه و کمال الدین ثبت شده است.

به نظر آنچه حضرت عبدالعظیم را به چهره شاخصی بین نوادگان امام حسن علیه السلام  تبدیل کرده، ولایت پذیری و مطیع امام بودن ایشان است، چرا که تاریخ گویای این واقعیت تلخ است که در بین نوادگان امام حسن پس از شهادت اباعبدالله الحسین تعداد انگشت شماری بر ولایت پذیری ائمه ثبات قدم داشتند اما در این میان حضرت عبدالعظیم حسنی به واسطه ولایت پذیری و علم بالای خود به چهره شاخص حسنیان مبدل گشته است، بگونه ای که زیارت قبر او ثواب زیارت قبر اباعبدالله الحسین علیه السلام را در بر دارد.

حمیدرضا شاکر