به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، نشست هم اندیشی مدیران کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) در سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع) و در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات کتابخانه آستان مقدس فاطمه برگزار شد.

در این نشست که با حضور مدیران مکتا، و به میزبانی مرکز اسناد آستان مقدس بانوی کرامت انجام شد رئیس مرکز اسناد حرم مطهر بر اهمیت و لزوم ایجاد مراکز اسنادی در هر سازمانی تأکید کرد.
در ادامه این نشست حاضران ضمن بازدید از نمایشگاه دائمی اسناد با فرآیند فعالیت مرکز اسناد آستان آشنا شدند و در ارتباط با اهمیت و جایگاه تاریخ شفاهی در مراکز اسنادی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
سپس مجید غلامی‌جلیسه از اساتید حوزۀ کتاب و پژوهش‌های فرهنگی پیرامون اهمیت اسناد مکتوب و اسناد دیداری و شنیداری سخنانی ایراد نمود.
در ادامه حاضران از نمایشگاه اسناد بازدید نموده و کارشناسان مرکز در ارتباط با واحدهای خود و نوع کارهایشان توضیحاتی را ارائه دادند.
احمد فراهانی در ارتباط با اهداف نمایشگاه و جایگاه اداری مرکز اسناد با اشاره به تابلوها و آثار نمایشگاهی، ابوذر مهدی‌پور از روند جذب و تنظیم اولیه اسناد و حفاظت از انواع مختلف اسناد و ایجاد بانک جامع اطلاعات اسناد توضیحاتی ارائه داد.
سپس احمد جمراسی با اشاره به نحوه فهرست نویسی و قوانین مربوط به آن، گفت: فهرست نویسی اسناد دیداری و شنیداری به عنوان یک نوآوری جدید در سیستم های فهرست نویسی اسناد مطرح است که مورد توجه مرکز اسناد حرم مطهر قرار گرفته است.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نظری رئیس مرکز اسناد در ارتباط با بخش تدوین اسناد گفت: مجموعۀ کارهای مقدماتی همکاران ما در مرکز اسناد در قالب سامانه جامع اسناد که یک بانک بزرگ اطلاعاتی است جمع آوری شده که محققین و مدیران آستان می‌توانند با مراجعه به آن و جستجوی کلمات و موضوعات مورد نظر، اطلاعات اسناد مورد نیاز خود را مشاهده و چنانچه تصاویر اسناد را بخواهند با اعلام شناسه سند، تصاویر اسناد مورد نظر را طبق دستور العلمل خاصی دریافت کنند.
وی ادامه داد: مرکز اسناد آستان در این راستا موضوعاتی را طبق اهمیت‌های مد نظر در لیست کارهای تحقیقی و پژوهشی قرار داده و آثار متنوعی را در هر زمینه تولید و عرضه نموده است.