به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد یکشنبه شب در آخرین شب «جشن همراهی» که به مناسبت ایام معصومیه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: امام حسن عسکری علیه السلام عمر کوتاهی داشتند و بیشتر عمرشان را در حصر بودند و در تاریخ ثبت نشده است که ایشان به سفر حج یا زیارت کربلا رفته باشند.

وی با بیان اینکه ارتباط امام حسن عسکری علیه السلام با مردم کم بوده است، گفت: از زمان امام هادی علیه السلام به بعد ائمه(ع) نمایندگانی برای ارتباط با مردم در شهرهای مختلف داشتند و در شهر مقدس قم احمدبن اسحاق قمی نماینده امام یازدهم(ع) بوده و مسجد امام حسن عسکری علیه السلام را در جوار حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به امر خود این امام ساخت.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: احمد بن اسحاق به سامرا می‌رفت و برمی‌گشت و امانت ها را می برد و مسائل را می پرسید و به مردم می گفت؛ وی در یک سفر که به سامرا می‌رفت در سرپل زهاب مریض شد و از دنیا رفت و در همان جا دفن شد.

وی با اشاره به مخفی بودن تولد امام زمان(عج) به خاطر خطراتی که جان ایشان را تهدید می کرد، خاطرنشان کرد: از معدود افرادی که امام حسن عسکری علیه السلام تولد امام زمان(عج) را به او اطلاع دادند و پس از آن نیز ایشان را به او نشان دادند احمدبن اسحاق قمی بود که بسیار مورد اعتماد امام حسن عسکری علیه السلام بود.

فرحزاد با بیان اینکه در روایات است که امام زمان(عج) به همه انبیا شباهت دارد، گفت: شباهت امام زمان(عج) به حضرت موسی (ع) این است همانطور که حمل امام زمان به خاطر ترس از دشمن مخفی بوده حمل حضرت موسی (ع) هم به خاطر ترس از فرعون مخفی بوده و حتی پس از به دنیا آمدن هم مادر حضرت موسی(ع) ایشان را در داخل صندوقی به آب انداختند و آب ایشان را به قصر فرعون برد و در کاخ فرعون و در دامن آسیه که از زنان بهشتی بود بزرگ شدند.

وی با بیان اینکه نیت پاک و فال خوب زدن برای انسان خوبی رقم می‌زند، افزود: پیامبر(ص) فرمودند اگر در حوادث و پیشآمدها فال خوب بزنید به آن خوبی می‌رسید و در روایت دیگری داریم که بلا موکول به گفتار است بنابراین باید با زبان و دل خود فال بد نزنیم و به قول امروزی ها انرژی منفی ندهیم.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: احمد بن اسحاق قمی می‌گوید در یک سفر از امام عسکری(ع) سؤال کردم که امام بعد از شما کیست؟ فرمودند اگر کرامتی که در نزد من داری نبود من فرزندم را به تو نشان نمی دادم سپس رفتند به اتاق اندرونی و فرزند خود را آوردند و به احمدبن اسحاق نشان دادند و گفتند این وصی و جانشین من است.

وی افزود: سپس احمدبن اسحاق نشانه‌ای بر امامت امام زمان(عج) خواست و حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف سخنانی بیان کردند و فرمودند خداوند به وسیله من بلا را از خانواده و شیعیانم دفع می‌کند و سپس امام عسکری علیه السلام فرمودند به خدا قسم فرزندم غیبتی خواهد داشت و در زمان غیبت او کسی از هلاکت نجات پیدا نمی‌کند مگر که خدا او را بر اعتقاد و ایمان به غیبت امام زمان(عج) نگه دارد و به او توفیق دعا برای تعجیل فرج دهد بنابراین دعا برای تعجیل فرج از وظایف شیعیان است.