به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مهدی اسماعیلی در نشست افتتاحیه کنگره علامه طباطبایی(ره) که در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به نقش علامه در تحول اندیشه دینی در ایران، اظهار کرد: مبانی و ریشه‌های فکری نهضت اسلامی ایران که نزدیک به ۶۰ سال است ظهور و بروز پیدا کرده مرهون زحمات و تلاش‌های علمای برجسته‌ای نظیر علامه طباطبایی است.

وی با بیان اینکه با ورود علامه طباطبایی به حوزه علمیه قم شاهد پایه‌گذاری جدیدی در علوم اسلامی هستیم، افزود: قمی که به عنوان یک مکتب نقلی و روایی شناخته می‌شد با ورود علامه طباطبایی به این حوزه شاهد ورود و تقویت علوم عقلی و نوآوری در تفسیر هستیم و این شخصیت در شکل‌گیری مکتب فکری قم نقش بسزایی داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش علامه طباطبایی در تربیت شاگردان و تشکیل حلقه‌های علمی و معرفتی، گفت: بیشتر بزرگانی که در انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند به نوعی از شاگردان علامه طباطبایی بودند و شهیدان مطهری و بهشتی، آیت‌الله جوادی آملی و رهبر معظم انقلاب را می‌توان از شاگردان مطرح ایشان برشمرد.

وی گفت: جریان فکری که علامه طباطبایی ایجاد کردند انقلاب اسلامی را به عنوان مکتب پویا و نواندیش دینی مطرح کرد و تراث علمی گذشتگان را با دانش و علم جدید پیوند زد.

اسماعیلی گفت: دوگانه تجدد و دین با اصالت دادن به دین در اندیشه علامه طباطبایی(ره) آرایش جدیدی پیدا کرده است بنابراین به نظر بنده علامه طباطبایی در ایجاد پایه‌های فکری انقلاب ایران نقش بسزایی را ایفا کردند و امروز شاهد حاکمیت دینی در دنیایی هستیم که قرار بود دین از عرصه اجتماعی حذف شود.