به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در مراسم شام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها که بعد از نماز مغرب و عشا پنج‌شنبه شب در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه یکی از دانش‌های مهم مورد نیاز انسان معرفت نفس است، اظهار کرد: ما اگر خودمان را بشناسیم و خطراتی که در وجود خودمان است را بشناسیم و بدانیم که بالقوه عاشق خداییم و خوبی ها و کمالات در درون ما است راه برای ما هموار خواهد شد.

وی با بیان اینکه رسانه‌های بین المللی در فضای فرهنگی موجود سعی دارند انسان را درباره خودش به اشتباه بیندازند و از انسان تعریف دیگری ارائه کنند، افزود: از طرف دیگر انبیاء الهی مأموریتشان این است که گنجینه‌های عقل انسان را آشکار کنند؛ در واقع پیامبران الهی نمی خواهند چیزی به ما اضافه کنند بلکه می‌خواهند چیزی که در درون ما است را به ما نشان دهند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که نفس انسان بسیار زیبا و عالی آفریده شده است، گفت: ما فقط کافی است خود حقیقی مان باشیم و بفهمیم  که حقیقتا چه می خواهیم آنگاه معلوم میشود که نه دنیا طلبیم و نه خود خواه.

وی ادامه داد: شهید مطهری قبل از معرفت دینی و قبل از اینکه وارد مباحث جهان بینی توحیدی شوند از انسان و ایمان سخن گفتند و قبل از اینکه از خدا بگویند از نیاز انسان به ایمان به خدا سخن گفتند تا ما قبل از اینکه بدانیم خدایی هست بدانیم که انسان نیاز به خدا دارد.

پناهیان شناخت جهان پیرامونی و خدا را نیز مهم دانست و افزود: روضه‌ها بخشی از این معرفت است که ما را با اولیاء خدا آشنا و فطرت ما را بیدار می کند همانطور که اصول عقاید به شناخت محیط پیرامونی ما از جمله خدا و اولیاء خدا می‌پردازد.

وی علاوه بر شناخت خود و محیط پیرامونی، شناخت مختصات حیات بشر را هم مؤثر و مورد نیاز بشر دانست و افزود: قران در آیات فراوانی مختصات زندگی را به ما معرفی کرده است و فرموده من انسان را در جایی قرار دادم که پر از رنج و سختی است و یکی از سنت های الهی هم این است که با سختی ها همیشه آسانی هم همراه است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: از مختصات دنیا این است که عمر کوتاه است، همه نعمت های دنیا را در ابتدا به ما می‌دهند و بعد به تدریج همه را یکی یکی از ما می‌گیرند، دنیا محل سوء تفاهم و اختلاف است و دنیا محل امتحان است.

وی با بیان اینکه نامه ۳۱ نهج البلاغه اولین جزوه آموزشی نوشته شده در صدر اسلام برای تعلیم دین به جوانان است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در این نامه یک دوره دین شناسی و معرفت افزایی برای جوان خودشان و دیگر جوانان بیان کرده اند و ۷ خصلت برای انسان دنیا دیده و ۱۴ خصلت برای جوانان بیان می‌کنند.

پناهیان افزود: حضرت در این نامه به جوان خود می‌فرمایند «دنیا محل نرسیدن به آرزوها است» و ما در روایات می خوانیم که حتی پیامبر(ص) و اولیاء خدا هم به آرزوهای دنیایی خود نرسیدند برای مثال پیامبر(ص) آرزو داشتند که همه مردم هدایت شوند و به بهشت بروند ولی خداوند فرمود نمی‌شود و باید امتحان پس بدهند.

وی با بیان اینکه دنیا محل امتحان است، گفت: مهمترین عامل در مقدرات و آرزوهای ما این است خدا در چه زمینه ای می خواهد از ما امتحان بگیرد زیرا ما باید در این دنیا امتحان شویم و مقدرات ما به گونه ای رقم می خورد که ما در آن عرصه ای که خدا می خواهد امتحان پس بدهیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: طبع این دنیا این است که انسان را اذیت می کند و ما باید این را به فرزندان خود یاد بدهیم که لذت‌های دنیا محدود است و مطابق طبع ما نیست بلکه بهشت مطابق طبع ما است که لذت‌ها نامحدود است.

وی تصریح کرد: کسی که درباره دنیا دچار توهم است فکر می کند که در دنیا می شود همه چیز را درست کرد تا رنجی در این دنیا نباشد و همین که برخی از نعمت‌ها به او داده می‌شود طغیان می‌کند.