به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اراکی شنبه شب طی سخنانی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان اینکه حوزه اجتماعی زندگی یکی از موضوعات مورد غفلت ما است، اظهار کرد: از دیدگاه دین مبین اسلام رفتارهای اجتماعی اهمیت بسیاری دارد چراکه کمال معنوی، علمی و اخلاقی ما در اجتماع رقم زده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نیازهای اجتماعی انسان در اجتماع رفع می‌شود، اضافه کرد: سرنوشت انسان در اجتماع رقم زده می‌شود و این سرنوشت بستگی به نوع تعامل ما دارد؛ افرادی که در زندگی اجتماعی خود رفتار مطلوبی نداشته باشند اعمال آن‌ها مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد به عنوان نمونه در روایت داریم که اگر یک زن و شوهر یک شب بیشتر با هم قهر باشند اعمال آن‌ها مورد پذیرش خداوند قرار نمی‌گیرد و در روایت دیگری آورده شده که اگر دو مسلمان سه روز با یکدیگر قهر باشند خداوند متعال می‌فرمایند آن‌ها از دین من خارج شده‌اند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه سخت‌ترین امتحان ما در زندگی اجتماعی ما وجود دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم جایگاه و موفقیت خود را بسنجیم باید جایگاه اجتماعی خود را بسنجیم؛ اگر همسر، فرزند و اطرافیان از ما ناراضی باشند موفق نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید در زندگی موفق باشید قبل از اینکه در هر برنامه‌ای سرمایه‌گذاری کنید باید اول روابط عمومی آن را یاد بگیریم، یکی از علل بالا بودن آمار طلاق این است که روش زندگی درست را یاد نگرفته‌ایم.

حسینی اراکی با بیان اینکه اخلاق و آداب ارتباط با مردم در عرصه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: روحانیت قبل از اینکه به دنبال تبلیغ باشد باید شیوه ارتباط با مردم را فراگیرد همانطور که یک پزشک نیز در ارتباط به مردم نیازمند فراگیری آموزه‌های خاص است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد از خلق و خوی انسانیت جدا شده‌اند، اظهار کرد: صفات خوب و مشکلات ما در روابط اجتماعی ما مشخص می‌شود، اگر نتوانیم پیوند خوبی برقرار کنیم نخواهیم توانست صفات خوب خود را نمایان کنیم.

این کارشناس دینی ادامه داد: پیامبر اسلام مؤمن را کسی معرفی می‌کند که زود با دیگران انس می‌گیرد و اهل اخم و غضب نیست؛ اسلام برای جمع‌های مؤمنانه ثواب‌های بسیاری را درنظر گرفته است همانطور که در روایت داریم که برای نماز جماعتی که بیش از ۱۰ نفر باشد ثوابی درنظر گرفته می‌شود که فقط خداوند ثواب آن را می‌داند.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال به دنبال اجتماع و پیوندزدن دل‌هاست، عنوان کرد: در روایت است که زمانی که یک خانواده دورهم جمع می‌شوند و غذا می‌خورند مورد رحمت الهی قرار می‌گیرند و خداوند گناهان آن‌ها را میامرزد.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: شیطان صفتان به ویژه در آخرالزمان به دنبال این هستند که دل‌های مؤمنان را از هم جدا کنند و محبت و صمیمیت را از خانواده‌ها بگیرند، خداوند متعال نیز در قرآن کریم ۱۰ بار تاکید داشته شیطان دشمن انسان است و بر اساس سوره مائده آیه ۹۱ شیطان برای ایجاد گمراهی سه راهبرد اصلی دارد که نخست تلاش برای ایجاد کینه میان مؤمنان، دوم ایجاد فاصله میان انسان و خدا و سوم دور کردن انسان از نماز است.

وی با بیان اینکه رزق ابلیس جایی است که بنده از خداوند متعال غافل شود، گفت: زمانی که ابلیس میان دو مؤمن اختلاف ایجاد می‌کند شاد می‌شود چراکه می‌داند این دو مؤمن دیگر به رستگاری نمی‌رسد؛ فردی که بداخلاق است موجب ناراحتی امام زمان(عج) و شادی شیطان می‌شود.