به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار جمعی از پرستاران استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد اظهار کرد: پرستاری وظیفه و یک واجب کفایی در اسلام است و باید هر کسی در حد توان و تخصص خود این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه اگر در یک واجب کفایی فقط عده‌ای را مأمور و دیگران را معذور کنند خلاف شرع است، گفت: در فقه وظیفه پرستاری یک وظیفه عمومی و همگانی است و هیچ کسی برای انجام این وظیفه استثنا نیست و اگر این طور شود بار بر دوش عده‌ای خاص نمی‌افتد و به مرور تبدیل به وبال برای آن عده نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه پرستاری در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هم وجود داشته است، افزود: پیامبر(ص) شبی را تا صبح از امیرالمؤمنین(ع) که تب شدید داشتند پرستاری کردند، حضرت زهرا سلام الله علیها در جنگ احد از پدر خود پرستاری و زخم‌های پدر را مداوا می‌کردند، امیرالمؤمنین(ع) در هنگام بیماری حضرت زهرا سلام الله علیها در خانه پرستار ایشان بودند و حضرت زینب سلام الله علیها هم بعد از واقعه عاشورا پرستار امام سجاد علیه السلام و یتیمان بودند که تمام این‌ها نشان می‌دهد پرستاری اختصاص به فرد خاصی ندارد که شغلی ایجاد شود و عده‌ای مشغول و دیگران معاف باشند.

وی با بیان اینکه امروزه پرستاری از شغل‌های شریفی است که عبادت محسوب می‌شود و اجر و پاداش فراون دارد، افزود: در روایات است کسی که مریضی را کمک کنند خداوند در روز قیامت فرشتگانی را برای کمک به او می‌رساند و در روایت دیگر داریم جزای کسی که حاجت مریضی را برآورده کند خداوند بهشتی را به او می دهد که رضای خدا در او است.

سعیدی با بیان اینکه پرستار هم یک انسان است و باید به خواسته ها و مطالبات مادی و معنوی او توجه شود، افزود: همانطور که پرستار وظایفی دارد مریض هم باید به وظایف خود عمل کند و نسبت به پرستاران طلبکارانه برخورد نکنند و حرمت پرستاران را حفظ کنند.

وی پرستاری را یک کار انسانی و شیرین توصیف کرد و گفت: برای پرستار نباید فرق کند که مریضش دوست است یا دشمن، مسلمان است یا کافر باشد و باید به وظیفه انسانی خود توجه کند و جان انسان ها را نجات دهد و برای حفظ سلامت جامعه تلاش کند.

نماینده ولی فقیه در استان قم ادامه داد: در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی هم باید حق و حقوق پرستاران رعایت شود و اینطور نباشد که برخی از پرستاران شکایت کنند که کارها و زحمات بر دوش ما است ولی مزایا و حق الزحمه ها را افراد دیگری می برند.

وی با اشاره به امید مردم به این دولت اعتراضات و تجمعاتی که می شود را نشانه این اعتماد دانست و گفت: بنای رئیس جمهور محترم بر این است که برای این مردم کار کنند و به امور بیش از گذشته رسیدگی شود و ما هم باید به ایشان در این مسیر کمک کنیم و کاری نکنیم که دشمن از مطالبات ما سوء استفاده کند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین طاهری خرم آبادی نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به فداکاری پرستاران که از جان و خانواده خود گذشتند تا در ایام کرونا به مردم خدمت کنند، گفت: نیروی انسانی سرمایه کاری کشور است و نباید به عنوان یک ماشین به آنها نگاه کنیم بلکه باید به نیازهای مادی و معنوی پرستاران و پرداخت به موقع مطالبات آنها بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به مشکلات روحی و روانی پرستاران عدم برگزاری برنامه های جانبی و معنوی را سبب کاهش انگیزه پرستاران دانست و گفت: بار عمده درمان کشور به عهده پرستاران است و مسئولان نظام باید به این قشر خدوم و زحمت کش توجه بیشتری داشته باشند.