به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس برگزار شد با بیان اینکه هیچ عضوی به اندازه زبان مرتکب گناه نمی‌شود، گفت: زبان امنیت، آرامش، آبرو و امکانات انسان را می‌تواند بر باد دهد و موجب عذاب سخت اخروی شود؛ امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که گفتارش را از عمل خود نداند خطاهایش زیاد می‌شود و عذابش فرا می‌رسد.

وی در تفسیر سوره توبه به آیه ۳۷ اشاره کرد و گفت: در این آیه سخن از تحریف و جابجایی احکام خدا است که برخی از کفار جاهلی برای منافع سیاسی و اقتصادی خود ماه های حرام را جابجا می کردند و این کار زشت در نظر آنها زینت پیدا کرده بود و این بدعت را به حسن تدبیر خود نسبت می‌دادند.

امام جمعه قم با بیان اینکه خداوند مردمی که برای هدایت الهی لیاقت ندارند را به حال خودشان رها می کند، افزود: خداوند این عمل کفار را زیادتی در کفر نامیده و در مورد دست‌بردهای جاهلانه در دین و احکام الهی هشدار داده است.

*برخی در کشور به دنبال تغییر احکام الهی هستند
وی با تأکید بر اینکه جابجایی و تغییر در احکام الهی منحصر به عصر جاهلی نیست، گفت: در زمان ما هم کسانی هستند که برای قرآن تفسیرهای غربگرایانه و مادی گرایانه دارند و می گویند احکام قرآن باید متناسب با زمان تغییر کند و به خاطر مسائل اقتصادی، سیاسی و حفظ روابط با غرب برخی از احکام قرآن مانند حجاب عفیفانه، قصاص و حدود الهی باید نادیده گرفته شود.

سعیدی با بیان اینکه برخی می گویند باید قران جدیدی با احکام مدرن تعریف کرد تا بتوان در این دنیای غرب زده با  غربی ها زندگی کرد، افزود: نمونه این وارونگی را در نحوه پوشش برخی خانم‌های مسلمان ملاحظه می کنیم که وقتی متدینین تذکر می دهند آنها برمی آشوبند و یا رشوه در قالب هدیه گاهی چنان رواج پیدا می‌کند که نه تنها امری مباح بلکه پسندیده قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: قبل از اینکه بدعت‌ها تبدیل به سنت شوند و منکرها به جای معروف بنشینند همه ما باید در راه دفاع از دین خدا قیام کنیم و در برابر متجاوزین به حدود و احکام الهی بایستیم. 

امام جمعه قم در خطبه دوم با اشاره به آغاز دهه بصیرت، اظهار کرد: دهه بصیرت حد فاصل حرکت و قیام تاریخی و عظیم مردم در ۹ دی ۱۳۸۸ و قیام مردمی و سرنوشت ساز مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ است که ایام مهمی را شامل می‌شود و مهمترین عنصر این دهه نقش بصیرت و عمل به هنگام مردم با مدیریت و حمایت ولی فقیه جامعه است.

وی تصریح کرد: علما، خطبا، اندیشمندان و صاحبان قلم باید حق و حد این دهه سرنوشت ساز را ادا کنند و نسل حاضر را با اهداف این دو قیام آشنا کنند قبل از آنکه دشمنان و غرض ورزان با اطلاعات و تحلیل‌های غلط خود مردم و جوانان را به اشتباه بیندازند.

تولیت  حرم بانوی کرامت با اشاره به یازدهم دی ماه و آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی این روز را به هموطنان مسیحی تبریک گفت و افزود: در قرآن نقل شده که حضرت عیسی(ع) در اولین دیدار با مردم در گهواره چنین پیام دادند که من بنده خدا هستم و خدا به من کتاب داده و من را از جباران قرار نداده است بنابراین اگر حضرت عیسی(ع) امروز درمیان مردم بودند این گرسنگی و سرگردانی میلیاردها انسان ستم دیده را که نتیجه سیاست های استکباری غرب است را تحمل نمی‌کردند.

*جبهه مقاومت همچنان خون‌خواه سردار سلیمانی است
وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی، فرمانده فداکار، شجاع و بی‌نظیر سپاه به دستور مستقیم رئیس جمهور خبیث، پلید و شرور آمریکا گفت: این شهادت بعد از عمری مجاهدت و رشادت در راه اعتلای اسلام و دفاع از جبهه حق رقم خورد و همین مجاهدت مخلصانه شهید سلمانی را تبدیل به چهره بین المللی مقاومت کرد و همه وابستگان به جبهه مقاومت امروز خون‌خواه او هستند و به حول قوه الهی سرانجام مستضعفان بر مستکبران عالم پیروز خواهند شد.

وی همچنین به سالگرد ارتحال آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد و افزود: آیت الله مصباح مخالف قرائت‌های مختلف از دین بود، به مرجعیت علما در تفسیر دین باور داشت، از مهمترین نظریه پردازان و مدافعان نظریه ولایت مطلقه فقیه بود، نظام فکری خود را صریح بیان می کرد و سازش نکردن با فرهنگ غرب از اندیشه های این بزرگوار بود بنابراین از این تریبون رفیع مطالعه آثار آن بزرگوار را به همه توصیه می کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه به حضور رئیس جمهور در نماز جمعه قم اشاره کرد و خطاب به آیت الله رئیسی گفت: شما با تلاش‌های خود توانستید امید و اعتماد مردم به انقلاب و نظام را جلب کنید و ان شاء الله با اهتمام، جدیت و اخلاصی که دارید حمایت مردم همواره همراه شما باشد و از اینکه به قم آمدید و سخنان و دغدغه های مردم را از نزدیک شنیدید کمال تشکر را داریم.

*با کسانی که چهره قم را مخدوش می کنند قاطعانه برخورد کنید
وی ادامه داد: من و دو امام جمعه دیگر قم ضمن تأیید درخواست‌های به حق مردم به خصوص روی مسائل فرهنگی، تربیتی و انقلابی این شهر مقدس تأکید داریم زیرا این دغدغه به حق رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید و مردم ولایتمدار شهر مقدس قم است و باید با کسانی که می‌خواهند چهره حرم اهل بیت(ع) و خاستگاه انقلاب را مخدوش کنند قاطعانه برخورد شود.

تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه جنابعالی فرمودید قم کار جهادی و جدی می طلبد و امید و اعتماد مردم به نظام و مسئولان نیازمند کارآمدی تصمیمات مسئولان است؛ و همچنین تأکید کردید که دشمنان به دنبال این هستند که کارآمدی نظام و انقلاب را مخدوش کنند، افزود: با توکل به خدا، جدیت و تلاش شما و همراهی و صبر مردم این نقشه دشمن نیز مانند نقشه‌های دیگرشان نقش بر آب خواهد شد.

*استاندار قم سخنان رئیس جمهور را سرلوحه کار خود قرار دهد
وی ادامه داد: شما از استاندار قم و مدیران خود خواستید که طبق توصیه امیرالمؤمنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر عمل کنند و با فرستادن مأموران راستگو و باوفا کار زیر مجموعه خود را زیر نظر بگیرند و ما نیز از استاندار انتظار داریم که سخنان رئیس جمهور را سرلوحه کار خود قرار دهد تا کارها سامان پیدا کند.