به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، کمال حیدری در دیدار با آیت الله سیدمحمد سعیدی که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به نگرانی‌های بحث جمعیت اظهار کرد: حل برخی از جنبه‌های معضل جمعیت بر عهده وزارت بهداشت و بخشی هم فراتر از وزارت بهداشت مربوط به مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه است که حتی گاهی از خارج از کشور هم خط می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این روند ما را در سال‌های آینده با معضل سالمندی جمعیت مواجه خواهد کرد، افزود: خط مقدم مواجهه با مردم در بحث جمعیت وزارت بهداشت است و همکاران ما باید در مشاوره‌ها و مراقبت‌های بهداشتی، مردم را ترغیب به فرزند آوری کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه هر کدام از بخش های جامعه از جمله متولیان فرهنگ مانند حوزه‌های علمیه و دیگر اقشار هم باید به سهم خود به وظایف شان عمل کنند، افزود: یکی از معضلات مهم جمعیت بحث سقط جنین است که جامعه نسبت به حرمت شرعی آن آگاهی ندارد و به عنوان یک عمل اختیاری با آن برخورد می کند که در این رابطه حوزه‌های علمیه باید ورود کنند.

وی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم جلوی سقط جنین را بگیریم در بحث جمعیت یک جهش اتفاق خواهد افتاد، گفت: معضل دیگر بحث کاهش جمعیت افزایش آمار طلاق است که با توجه به نقش مشاوره‌ای که در حرم‌های مطهر وجود دارد می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند و مشاوره قبل از ازدواج و بعد از ازدواج را به جوانان بدهند.

حیدری در ادامه با اشاره به لزوم رعایت بیشتر دستورالعمل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا، گفت: اگر مردم در زمینه استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌های فیزیکی کم توجهی کنند دوباره با افزایش آمار کرونا مواجه خواهیم بود زیرا ماسک زدن تا ۸۰ درصد احتمال انتقال ویروس را کاهش می‌دهد و بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه زدن نوبت سوم واکسن ۲۵ برابر ایمنی را بالا می‌برد، گفت: طبق آماری که داریم همه استان ها با سویه اُمیکرون درگیر شدند و اگرچه که میزان بستری و فوتی این سویه کم است ولی وقتی آمار بیمارها زیاد شود بستری‌ها و فوتی‌ها هم افزایش خواهد یافت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ابراز کرد: از جمعیت کل کشور ۷ میلیون نفر اصلا واکسن نزده‏اند، ۱۴ میلیون نفر نوبت دوم واکسن را تزریق نکرده اند و ۴۰ میلیون نفر هم نوبت سوم را نزده‌اند بنابراین حداقل کاری که می‌توانیم در این شرایط انجام دهیم این است که مردم را ترغیب کنیم که دستورالعمل ها را رعایت کنند.

در ادامه این دیدار مصری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه به خاطر ترددهای زیاد به شهر قم حساسیت مردم نسبت به بیماری کم شده است، گفت: باید مردم را به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیشتر تشویق کنیم و از طرف دیگر باید بحث واکسن را هم جدی بگیریم تا اقناع سازی برای زدن واکسن صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در بحث درمان استان قم مشکلاتی وجود دارد و مستضعفان دچار مشکل هستند، افزود: باید متخصصان خود را به سمت حضور در مراکز دولتی سوق دهیم تا خدمات ارزان به مردم ارائه شود و به دنبال آن عدالت در سلامت و تعالی سلامت را داشته باشیم.